کد خبر : 11283
تاریخ انتشار : جمعه 1 اردیبهشت 1402 - 21:45

حمیدرضا صیدمحمدی

آتش‌بس سه‌روزه برای پایان درگیری‌ها در سودان

آتش‌بس سه‌روزه برای پایان درگیری‌ها در سودان
نیروهای معروف به آر اس اف، «پشتیبانی سریع»، در سودان اعلام کرده‌اند به مناسبت عید فطر به دلایل انسان‌دوستانه با آتش‌بس ۷۲ ساعته با ارتش سودان موافقت کرده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، ارتش سودان هنوز درباره آتش‌بس چیزی نگفته است. در ساعات پس از آغاز آتس‌بس گزارش‌هایی از تیراندازی منتشر شده است.

این آتش‌بس قرار بوده امروز جمعه از ساعت ۶ صبح به وقت محلی آغاز شود.

سازمان ملل متحد، آمریکا و کشورهای دیگری برای برگزاری این آتش‌بس سه‌روزه تلاش می‌کردند.

درگیری‌های نظامی در سودان هفته گذشته بیش از ۳۰۰ کشته بر جا گذاشت.

دو تلاش قبلی برای برقراری آتش‌بس ناکام ماندند.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس ارتش سودان، پیش‌تر احتمال مذاکره با نیروهای آر اس اف را رد کرده بود.

آخرین امید به یک آتش‌بس موقت پس از آن به وجود آمد کهآنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پس از شرکت در نشست مجازی با حضور اتحادیه آفریقا, سازمان بین دولتی توسعه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دخیل در تلاش ها برای پایان درگیری ها در سودان به خبرنگاران در نیویورک گفت: من خواهان یک آتش بس  حداقل سه روزه  به مناسبت جشن عید فطر  هستم تا غیرنظامیان گرفتار  در مناطق درگیر،  بتوانند فرار کنند و خدمات  پزشکی دریافت کرده و  غذا و سایر لوازم ضروری خود را تهیه کنند. این باید اولین گام برای رهایی از جنگ و هموار کردن راه برای آتش بس دائمی باشد.

آقای گوترش گفت آتش‌بس عید فطر «باید نخستین گام برای وقفه در درگیری‌ها و هموارکردن راه برای آتش‌بس دائمی باشد.»

سودان سومین کشور بزرگ آفریقاست و ۴۱ میلیون نفر جمعیت دارد. بیش از ۹۷ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر که بیشترشان زنان و کودکان هستند، در بحبوحه این درگیری‌های شدید سودان را به مقصد کشور همسایه‌اش چاد ترک کرده‌تند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

نماینده سازمان ملل متحد  اعلام کرده است در این درگیری ها ، ۱۸۰ نفر کشته و یک هزار و ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. این آمار در حالی اعلام می شود که کمیته پزشکان سودان، شمار کشته های غیر نظامی در جریان درگیری ها را ۱۴۴ نفر و شمار زخمی های نظامی و غیرنظامی را یک هزار و ۴۰۹ نفر اعلام کرده است.

ارتش سودان گفته است که رهبران ترکیه، سودان جنوبی و اتیوپی و همچنین وزرای خارجه آمریکا، عربستان و قطر با ژنرال برهان، فرمانده ارتش سودان، تماس گرفته‌اند.

فرمانده نظامی طرف مقابل، رئیس گروه معروف به «نیروهای پشتیبانی سریع» یک فرمانده سابق جنگ محمد حمدان داگالو معروف به حمدی است.

هر دو آنها در زمان عمر بشیر، رئیس جمهور قبلی، بر سر کار بودند تا این‌که در سال ۲۰۱۹ پس از ماه‌ها تظاهرات دموکراسی‌خواهانه جلوی او در آمدند.

آنها تعداد زیادی نیرو در اختیار دارند.

ژنرال برهان ارتش معمول را با حدود ۱۲۰ هزار نیرو در دست دارد. نیروهای آر اس اف حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند که به خشونت شدیدشان معروف اند.

آنها بخشی از یک دولت انتقالی بودند که قرار بود راه را برای یک دولت دموکراتیک هموار کند.

اما در سال ۲۰۲۱ ژنرال برهان کودتا کرد و گذار متوقف شد.

سال گذشته توافق دیگری در مورد دوره گذار وجود داشت، اما در حال حاضر این دو فرمانده نظامی به دو رقیب تبدیل شده بودند که نتوانستند در مورد چگونگی ادغام نیروهای مسلح خود در یک ارتش واحد توافق کنند.

بحث منافع مالی هم در بین است. بزرگ‌ترین صادرات سودان، طلا است و خانواده حمدی، فرمانده نیروهای آر اس اف، سهم زیادی در آن دارند.

صادرات طلای سودان اهمیت راهبری هم دارد. مقدار زیادی از این طلا به امارات متحده عربی می‌رود. هم‌چنین گروه شبه‌نظامی واگنر شامل نیروهای رزمی مزد بگیر که در اوکراین هم به نفع مسکو فعال است، منافع معدنی سرشاری در سودان دارد که برای کرملین بسیار مفید بوده است.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ارسال سلاح به سودان، از ذکر نام کشورهایی که به طرف های درگیر در سودان سلاح ارسال می کنند، خودداری کرد اما گفت ما از همه کشورها از جمله کشورهای منطقه می خواهیم تا تمام تلاش های خود را برای جلوگیری از افزایش درگیری ها در سودان انجام دهند.

روسیه، ایالات متحده، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر برای افزایش نفوذشان در سودان، در رقابت هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.