کد خبر : 9481
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 14:00

حمیدرضا صیدمحمدی

راهبرد تسلیحاتی تازه امارات : انتقال فناوری به داخل و کاهش وابستگی به امریکا

راهبرد تسلیحاتی تازه امارات : انتقال فناوری به داخل و کاهش وابستگی به امریکا
امارات همواره به تبعیت از عربستان سعودی نقش منفی و مخربی در بی‌ثبات‌سازی کشورهای مختلف منطقه ایفا کرده است. این نقش منفی و مخرب به ویژه پس از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش نمایان شد.

به گزارش کلینی نیوز،  نقش مخرب امارات در یمن کاملاً مشخص است و دخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست.

امارات در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. امارات همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد و برای تصاحب ثروت‌های یمنی‌ها با سعودی‌ها رقابت می‌کندد

امارات از سویی می‌کوشد تا بر همراهی با سعودی در شرایط جدید وفادار بماند و از دیگر سو به شدت نگران اقدام دولت صنعا در هدف قراردان کشورش است.

پاشنه اشیل امارات در طول ۷سال جنگ با یمن حملات احتمالی موشکی یمنی‌ها به قطب سرمایه و تجارت جهانی مستقر در امارات است.

به گزارش میدل ایست نیوز به نقل از «الخلیج الجدید»، یک پژوهشکده متخصص امور کشورهای شورای همکاری در واشنگتن با انتشار گزارشی تأکید کرد که امارات در خرید تجهیزات دفاعی و نظامی رویکرد تازه‌ای را پیش گرفته است که شامل متنوع کردن منابع و کاهش وابستگی به امریکا و انتقال فناوری و رفتن به سمت تولید می‌شود.

بر اساس ، در ۹ ماه اخیر امارات قراردادهای تسلیحاتی بزرگی با فرانسه، کره جنوبی، چین، اندونزی، ترکیه و اسرائیل امضا کرد که نشان می‌دهد امارات سیاست خود در خرید تسلیحات را پیچیده‌تر کرده و سراغ امکان انتقال فناوری و استقلال و منافع اقتصادی و سیاسی رفته است.

امارات در ماه ژانویه ۲۰۲۱ دو هواپیمای تجسس GlobalEye از یک شرکت سوئدی به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد. در دسامبر سال گذشته نیز ۸۰ جنگنده رافال و ۱۲ بالگرد نظامی به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار از فرانسه خریداری کرد.

یک ماه بعد از آن بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ کره جنوبی را امضا کرد که به موجب آن سامانه موشکی زمین به هوای KM-SAM را به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

در فوریه امسال نیز اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای جنگی سبک با امکان افزایش ۳۶ فروند به آن از چین خریداری می‌کند.

در ماه ژوئیه نیز قراردادی با اندونزی برای ساخت کشتی نظامی با اندونزی بست.

در سپتامبر گذشته نیز «رویترز» خبر داد که ترکیه ۲۰ پهپاد بیرقدار TB2 به امارات فروخته و امارات در حال مذاکره برای خرید پهپادهای بیشتر از ترکیه تا حد ۱۲۰ فروند است.

از سوی دیگر، اعلام شد که اسرائیل نیز با فروش سامانه پدافند هوایی اسپایدر به امارات موافقت کرده است. آنها همچنین در تولید شناورهای بدون سرنشین هم همکاری می‌کنند.

همه این اطلاعات نشان می‌دهد که امارات با متنوع کردن منابع خرید سلاح خود در پی تحقق استقلال به خصوص در برابر امریکاست که بارها در فروش تسلیحات به امارات تردید نشان داده است.

علاوه بر این، برخی تسلیحات امریکا پیش از استفاده نیاز به دریافت مجوز از امریکا دارد اما اکثر کشورهای دیگر در صورت فروش و تحویل سلاح دیگر نظارتی بر نحوه استفاده از آن ندارند.

نکته دیگری که نشان‌ می‌دهد امارات در پی استقلال راهبردی در عین خودداری از برانگیختن حساسیت امریکاست، آن است که همه کشورهایی که امارات با آنها برای خرید تسلیحات قرارداد بسته از متحدان امریکا هستند.

همچنین موضوع انتقال فناوری از مسائل مهمی است که به فهم قراردادهای تسلیحاتی امارات کمک شایانی می‌کند.

در این راستا، امارات یادداشت تفاهمی با کره جنوبی برای همکاری در عرصه فناوری‌های دفاعی از جمله توسعه سامانه‌های دفاعی امضا کرده است.

در ماه آوریل گذشته، آژانس توسعه دفاعی کره جنوبی دفتری در ابوظبی افتتاح کرد و بر اساس گزارش‌ها یک تیم راهبردی میان وزارتخانه‌های دفاع دو کشور برای تعریف پروژه‌های مشترک صنایع نظامی تشکیل شده است.

در مورد ترکیه نیز منابع خبری تأکید کردند که دو کشور در حال مذاکره برای تولید برخی قطعات پهپاد بیرقدار در امارات هستند.

شرکت دفاعی «ایدج» هم که دفتر مرکزی آن در ابوظبی است در شراکت خود با شرکت صنایع فضایی اسرائیل در حال انتقال فناوری توسعه سیستم‌های ضدپهپادی و ضدشهپادی است.

شرکت های بزرگ نظامی فرانسه از جمله  Thales وSafran وMBDA نیز دفاتری در ابوظبی راه انداخته‌اند که در عرصه تولید رادار و سیستم‌های الکترونیکی و مهندسی موشکی فعالیت می‌کند.

امارات همواره به تبعیت از عربستان سعودی نقش منفی و مخربی در بی‌ثبات‌سازی کشورهای مختلف منطقه ایفا کرده است. این نقش منفی و مخرب به ویژه پس از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش نمایان شد.

برخی ناظران امور بر این باورند که این امارات است که نقش اصلی را در جنگ یمن ایفا می کند.

از دیدگاه ناظران امور، ابوظبی بدون چراغ سبز آمریکا و انگلیس، نمی تواند که در یمن نقش آفرینی کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه اینکه «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، و به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. براثر تجاوز ائتلاف سعودی تاکنون هزاران یمنی شهید شدند.

ادعای ریاض در ارتباط با بازگرداندن دولت فراری به صنعاء نه تنها به ثمر نرسید بلکه طی هشت سال گذشته، این دولت زندانی ریاض بود و به رغم تشکیل دولت ائتلافی (با مشارکت دولت مستعفی و شورای انتقالی بعد از توافق ریاض) رؤسای این دولت در هتل‌های ریاض محبوس بودند و هم اکنون نیز رشاد العلیمی، رئیس شورای حاکمیراهبرد تسلیحاتی تازه امارات : انتقال فناوری به داخل و کاهش وابستگی به امریکاتی خارج نشین است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »