کد خبر : 6080
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 23:04

برگزاری انتخابات ژاپن دو روز پس از ترور شینزو آبه

برگزاری انتخابات ژاپن دو روز پس از ترور شینزو آبه
رای‌دهندگان ژاپنی دو روز بعد از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور در انتخابات میان دوره‌ای مجلس علیا به پای صندوق‌های رای رفتند. نیمی از ۲۴۸ کرسی مجلس مشاوران ژاپن هر سه سال یکبار تغییر می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز، رای‌دهندگان ژاپنی روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس علیا به پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات توازن قوا را در ژاپن تغییر نمی‌دهد با این حال آزمونی برای دولت فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن تلقی می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها نخست‌وزیر ژاپن می‌تواند روی یک پیروزی آشکار برای ادامه ائتلاف حزب لیبرال دموکرات خود و حزب متحدش کومیتو حساب کند.  تاکنون هر دو حزب اکثریت را در مجلس علیا و همچنین در مجلس نمایندگان داشتند. شعبه‌های رای‌گیری در ساعت ۱۳ به وقت محلی بسته می‌شوند. آبه یکی از حامیان دولت کنونی ژاپن بود.

تمرکز کارزار انتخاباتی افزایش قیمت‌ها در پی جنگ اوکراین، به ویژه انرژی و مواد غذایی بوده است. حزب حاکم لیبرال دموکرات قصد دارد بودجه نظامی کشور را افزایش دهد.

انتخابات ژاپن تحت‌الشعاع ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق قرار گرفته است. آبه روز جمعه ۸ ژوئیه در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در شهر نارا واقع در غرب کشور به ضرب گلوله کشته شد.

کارزار انتخاباتی بعد از انتشار خبر ترور آبه از سوی احزاب مختلف به حال تعلیق درآمد اما  روز شنبه ۹ ژوئیه از سر گرفته شد.

نخست وزیر سابق ژاپن در جریان مبارزات انتخاباتی هدف تیراندازی قرار گرفت. فرد مظنون دستگیر شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK، شینزو آبه، نخست وزیر ۶۷ ساله پیشین ژاپن بر اثر جراحات وارده در بیمارستان درگذشت. او صبح جمعه (۱۷ تیر) حین سخنرانی در مبارزات انتخاباتی از پشت هدف حمله مردی قرار گرفت.

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت و طولانی‌ترین نخست‌وزیر این کشور بوده است. در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است.

در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند.”

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »