کد خبر : 4290
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 9:01

امام جمعه شهرحسن آباد فشافویه:پایان قاچاق کالا‌های اساسی با اصلاح ارز ترجیحی

امام جمعه شهرحسن آباد فشافویه:پایان قاچاق کالا‌های اساسی با اصلاح ارز ترجیحی
امام جمعه حسن اباد فشافویه:سیاست‌هایی مانند ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اولا: بسترساز آسیب‌هایی مانند رانت، فساد و قاچاق است.

به گزارش کلینی نیوز، حجت‌الاسلام میثم درگاهی امام‌جمعه شهر حسن‌آباد فشافویه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) در جمع نمازگزاران این شهر بیان داشت: حدود ده روز از آغاز اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها می‌گذرد. طبیعی است هنوز ابهاماتی دراین‌باره وجود داشته باشد. لذا برخود لازم دانستم چند نکته ای را در باب این موضوع مهم با شما در میان بگذارم و اهداف این طرح مهم جراحی اقتصاد کشور را روشن کنم:

امام جمعه شهر حسن آباد در ادامه افزود: تجربه علاوه بر تئوری های علمی نشان داد که سیاست‌هایی مانند ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اولا: بسترساز آسیب‌هایی مانند رانت، فساد و قاچاق است، ثانیاً: تأمین اش برای دولت با توجه به اختلاف زیادی که با بازار آزاد دارد با دشواری‌های زیادی مواجه می‌شود. ثالثاً: که از همه مهمتر است این است که یارانه‌ای که متعلق به آحاد مردم ایران است، نفعش به جیب زالوصفتان، قاچاقچیانی می‌رود که به‌واسطه ارزان بودن کالا‌های مشمول ارز ترجیحی، از قاچاق این کالاها و فروش آنها در کشور‌های منطقه به قیمت جهانی، سود سرشاری را به دست می‌آوردند. به‌عنوان نمونه همین کالای استراتژیک گندم

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین دلیل قاچاق در سال‌های گذشته پایین بودن قیمت گندم در داخل نسبت به قیمت‌های جهانی مطرح می‌شد که فروش آن در خارج از مرز سودآوری برای قاچاقچیان را بیشتر می‌کرد، صادرات محصولات صنعتی تولیدشده با گندم‌های وارداتی است که باعث شده یارانه این محصول به جیب کشورهای خارجی برود. ظلم آشکار به آحاد مردم است. آمار نشان می‌دهد سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ماکارونی را کارخانه‌دارانی که گندم ارزان دولتی دریافت کرده‌اند به خارج از کشور صادر می‌کنند، حتی گزارش‌هایی وجود داشت که خود گندم وارداتی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد هم قاچاق می‌کردند بنابراین در شرایطی که تمام کشورها به دنبال افزایش تولید و ذخیره‌سازی گندم و دیگر کالاهای اساسی هستند سیاست داخل کشور هم باید طوری باشد که حداقل یارانه این محصول به سفره مردم بیاید.

[su_note note_color=”#eeeeea” text_color=”#۳۹۳a34″ radius=”۷″]امام‌جمعه شهر حسن‌آباد ضمن محکوم نمودن سیاست ارز ترجیحی بیان داشت: دیگر تولیدکننده به سمت تولید نمی‌رود چرا چون واردات آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قاعدتاً زمانی که برای کالایی بازار نیست، سرمایه‌گذاری لازم نیز انجام نمی‌شود و مصرف‌کننده نیز در تصمیماتش دچار اختلال می‌شود.[/su_note]

حجت‌الاسلام درگاهی بابیان اینکه تولید کالاهای اساسی که با قوت غالب مردم سروکار دارد افزود: از بدیهیات است و هر انسان عاقلی این موضوع را می‌فهمد. خب وقتی دولت یارانه‌ای که حق مردم است، حق درمان، حق زیرساخت‌های لازم، حق تحصیل آحاد مردم هست را صرف واردات مثلاً گندم بکند و بااینکه ما می‌توانیم خودمان تولید کنیم، دیگر تمایلی برای کاشت گندم برای کشاورز وجود ندارد و این اتفاق به اقتصاد کشور این سیگنال را می‌دهد که دنبال تولید کالای اساسی نروید و دنبال ایجاد امنیت غذایی در کشور نباشید.

خطیب نماز جمعه شهر حسن‌آباد از پایان وابستگی معیشت مردم به دلار خبر داد و افزود: اساساً وابسته کردن معیشت مردم به آنچه باید خارج از مرزها انجام شود- در شرایط تحریمی- اشتباهی استراتژیک است. در هر حالتی که کشور نتواند منابع ارزی خود را حصول کند و در تأمین ارز ترجیحی ناکام بماند، آنگاه مجبور است یا کرنش سیاسی کند یا اقدام به فشار بر بازار ارز در داخل کشور کرده و نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کند که می‌تواند باعث افزایش افسارگسیخته قیمت ارز شود. شما یادتان هست مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم همه‌چیز را به مذاکرات گره می‌زدند چون تحصیل مایحتاج عمومی کشور را با تأمین ارز می‌دیدند. چون دنبال تولید نبودند. لذا شما یادتان نرفته است که یکی از مسئولان دولت دوازدهم می‌گفت: برای جی باید به خودکفایی گندم بیندیشیم.

امام‌جمعه شهر حسن‌آباد ضمن محکوم نمودن سیاست ارز ترجیحی بیان داشت: دیگر تولیدکننده به سمت تولید نمی‌رود چرا چون واردات آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قاعدتاً زمانی که برای کالایی بازار نیست، سرمایه‌گذاری لازم نیز انجام نمی‌شود و مصرف‌کننده نیز در تصمیماتش دچار اختلال می‌شود. در چنین حالتی واردات بر تولید داخل غلبه می‌کند؛ خب وقتی تولیدکننده به واردات فکر کند دیگر به فکر سود بیشتر می‌شود و همین می‌شود که شما می‌بینید ارز ترجیحی می‌گیرند برای مایحتاج اصلی کشور اما واقعیت چیزی دیگر می‌شود وارد بازار ساخت‌وساز می‌شوند یا کالاهای غیرضروری وارد می‌کنند. درواقع اجرای سیاست ارز ترجیحی، باعث بر هم خوردن تنظیم زنجیره تولید شد.

وی در ادامه افزود: چرا باید کسی که ماشین ندارد یارانه بنزینش را دیگری دریافت بکند؛ چرا باید کسی که قدرت خرید کالاهای لوکس ندارد یارانه‌اش را بعضی از مرفان بی‌درد جامعه بخورند. شما در همین اصلاح الگوی مصرف ببینید غالب مردم ایران تحت آموزه‌های دینی مخالف با اسراف هستند حالا چرا باید یارانه که به این موارد می‌خورد را مرفان بی‌درد استفاده کنند.

درواقع عزیزان راه علاج اصلی دو بیماری مزمن کشور یعنی تورم و بیکاری هدایت و جهت‌دهی درآمدهای حاصله از طرح مردمی‌سازی به سمت‌وسوی تولید و رونق تولید است.

البته وظیفه نخبگان مخصوصاً خود دولت نیز این موضوع هست که با مردم گفتگو کرده و جزئیات طرح را بیان کنند تا به مردم شوک وارد نشود و سؤالات افکار عمومی را پاسخ داده شود که البته تا حدودی این کار صورت گرفت اما باز باید ادامه‌دار باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »