کد خبر : 15346
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 13:42

۶ طرح ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه توسط دولت اسرائیل

۶ طرح ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه توسط دولت اسرائیل
روزنامه «معاریو» اسرائیل نوشت که اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک)، طی سال های گذشته 6 طرح ترور یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد داده است.

به گزارش کلینی نیوز، طبق گزارش منتشر شده در این روزنامه، طرح های ترور السنوار شامل جزئیات دقیق و جامع از جمله احتمال پیامدهای ترور وی بود.

گزارش مذکور اشاره کرد که طرح های ترور مبتنی بر این حقیقت بود که السنوار همانند یک فرد تحت تعقیب رفتار نمی کند و به فعالیت خود به صورت علنی ادامه می دهد و بر خلاف حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در مخفیگاه زندگی نمی کند.

براساس گزارش معاریو، طرحی که رونین بار، رئیس کنونی شاباک درخصوص ترور ارائه داده بود، دارای بیشترین جزئیات بود چرا که هدف آن از بین بردن همه رهبران حماس در غزه بود.

دیوان نخست وزیری اسرائیل، درستی این اطلاعات را تکذیب کرد اما پیش از آن یورام کوهین، رئیس شاباک، این اطلاعات را فاش کرده بود.

پیشتر رسانه های اسرائیلی خبر داده بودند که السنوار با بازداشت شدگان اسرائیلی که آزاد شدند، دیدار کرده و به زبان عبری با آنها سخن گفته است.

سنوار ۶۱ ساله که با کنیه ابو ابراهیم شناخته می‌شود، در اردوگاه پناهجویان خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. والدینش اهل اشکلون بودند اما بعد از آواره شدن فلسطینیان از خانه‌های آبا و اجدادی‌شان در فلسطین- که آن را «نکبت» می‌خوانند- مجبور به ترک شهرشان شدند. این مهاجرت اجباری بعد از جنگی رخ داد که با اعلام تشکیل کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در گرفت.

یحیی سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و بعد از آن از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی لیسانس گرفت.

اسرائیل اولین بار سنوار را سال ۱۹۸۲ و در سن ۱۹ سالگی به دلیل «فعالیت‌های اسلامی» دستگیر کرد و بعد از آن هم او یک بار دیگر در سال ۱۹۸۵ بازداشت شد. همان دوره بود که توانست اعتماد شیخ احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس را که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشست، جلب کند.

دو سال بعد از تاسیس حماس در سال ۱۹۸۷، سنوار سازمان امنیت داخلی حماس به نام «المجد» را تشکیل داد. در آن زمان تنها ۲۵ سال داشت.

السنوار، در سال ۱۹۸۸  بار دیگر بازداشت شد اما در پی توافق تبادل اسرا با جلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی در سال ۲۰۱۱ آزاد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.