کد خبر : 15594
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 14:01

هدف‌گذاری عربستان برای جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر تا ۲۰۳۰

هدف‌گذاری عربستان برای جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر تا ۲۰۳۰
کشور پادشاهی به شدت محافظه‌کار عربستان پیش از این تا سال ۲۰۱۹ عمدتا تنها به روی زائران اماکن مذهبی باز بود و از اندک زمانی قبل از آن فقط برای ورود معدود تماشاگران مسابقات ورزشی و رویدادهای فرهنگی در این کشور روادید صادر می‌کرد.

به گزارش کلینی نیوز، عربستان سعودی اعلام کرده است که با هدف تسریع در برنامه ۸۰۰ میلیارد دلاری خود برای تبدیل به کانون سفر و یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان، جذب سالانه ۷۰ میلیون گردشگر بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ هدف خود قرار داده است.

به گزارش «یورونیوز» احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای گفت که این کشور با توجه به برنامه آینده خود، میزان جذب گردشگر را که در برنامه قبلی ۵۰ میلیون بازدیدکننده در سال تعیین شده بود افزایش داده است.

وی گفت که با توجه به سرمایه‌گذاری بالا، ایجاد تفرج‌گاه‌های متعدد و احداث یک خط هوایی جدید برای آوردن گردشگران به کشور، این یک «هدف بسیار معقول» برای پایان دهه جاری است.

مقامات عربستان می‌گویند رقم امسال گردشگرانی که از این کشور بازدید کرده‌اند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

طبق گزارش گردشگری جهانی «بارومتر» که توسط سازمان گردشگری جهانی برای ماه نوامبر گذشته صادر شد، عربستان با رشد ۵۰ درصدی در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۹ در رتبه نخست کشورهای عضو گروه ۲۰ و رتبه دوم جهان در رشد تعداد گردشگران قرار گرفت.

وزارت گردشگری عربستان اعلام کرد که نرخ بهبود بخش گردشگری این کشور در مقایسه با پیش از همه گیری کرونا به ۱۵۰ درصد رسیده است.

این وزارتخانه همچنین افزود که نرخ بهبود بخش گردشگری در سطح جهانی در مقایسه با پیش از کرونا به ۸۷ درصد رسیده است.

وزیر گردشگری عربستان‌سعودی می‌گوید این وزارتخانه مصمم است تحولی اساسی در بخش گردشگری ایجاد کند و قصد دارد بخش گردشگری را به یکی از سریع‌ترین و پایدارترین فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کند.

وی با اشاره به رشد چشمگیر بخش هتلداری عربستان می‌گوید: «امروز بیش از ۴۰۰ هزار اتاق هتل در سراسر کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۸۵۴ هزار اتاق جدید به اتاق‌های فعلی هتل‌های عربستان اضافه شود که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری آن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

کشور پادشاهی به شدت محافظه‌کار عربستان پیش از این تا سال ۲۰۱۹ عمدتا تنها به روی زائران اماکن مذهبی باز بود و از اندک زمانی قبل از آن فقط برای ورود معدود تماشاگران مسابقات ورزشی و رویدادهای فرهنگی در این کشور روادید صادر می‌کرد.

با این حال از آن زمان و با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مبالغ هنگفتی برای ساخت هتل‌ها و تفرج‌گاه‌ها در امتداد سواحل دریای سرخ هزینه شده است.

پیست اسکی تروجنا، یکی از این پروژه‌های عظیم و بلند پروازانه عربستان است که انتظار می‌رود سه ماه در سال به روی علاقمندان به اسکی باز شود و در باقی ماه‌ها به محلی برای انجام ورزش‌های آبی و دوچرخه سواری در کوهستان اختصاص یابد.

این پروژه بخشی از طرح منطقه‌ای «نئوم» در ۵۰ کیلومتری ساحل خلیج عقبه در قلب منطقه کوهستانی عربستان محسوب می‌شود. مقامات این کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در این منطقه قصد دارند آن را به قطب صنعت گردشگری این کشور بدل کنند.

عربستان سعودی در چارچوب برنامه‌ گردشگری خود همچنین در حال توسعه مکان‌های تاریخی از جمله منطقه صحرای العلا و درعیه، اقامتگاه اجدادی خاندان حاکم سعودی، است.

توسعه صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه اصلاحات در عربستان بوده است که از آن به عنوان «چشم انداز ۲۰۳۰» نام برده می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.