کد خبر : 1491
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 17:17

ایران و آمریکا در آستانه رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام هستند

ایران و آمریکا در آستانه رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام هستند
دیپلمات‌ها می‌گویند براساس توافقی که در حال تکمیل است، ایران ملزم می‌شود اورانیوم غنی‌سای شده بالاتر از ۳.۶۷ درصد را رقیق و از کشور خارج کند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از یورو نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که پس از حل اختلافات بر سر موانعی که اخیرا روسیه بر سر راه احیای توافق هسته‌ای ایجاد کرده بود، حالا ایران و آمریکا در آستانه رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام هستند.

در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. در آینده نزدیک خواهیم فهمید که آیا می‌توانیم به آن نقطه {توافق} برسیم یا خیر.»

همچنین در برلین، کریستوفر برگ، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم روز چهارشنبه در اظهارنظری مشابه و خوشبینانه تاکید کرد که کار بر روی پیش نویس نهایی توافق تقریبا کامل شده و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیمات سیاسی را اتخاذ کنند.» برگ همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به سرعت تکمیل شود.

در تحولی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از ناظر هسته‌ای سازمان ملل گزارش داده ایران با رقیق کردن اورانیوم غنی سازی شده خود و ارسال آن به خارج از کشور مخالفت کرده است. هنوز مقام‌های ایرانی در این خصوص اظهار نظری نداشته‌اند اما پیشتر در پیش‌نویس‌های غیر رسمی که از توافق هسته‌ای منتشر شده بود طرفین بر سر انتقال اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به کشور ثالث دوست ایران و احتمالا روسیه به تفاهم رسیده بودند.

دیپلمات‌ها می‌گویند براساس توافقی که در حال تکمیل است، ایران ملزم می‌شود اورانیوم غنی‌سای شده بالاتر از ۳.۶۷ درصد را رقیق و از کشور خارج کند. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران اجازه دارد اورانیوم را تنها تا حد ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند. با این حال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران در سلسله اقداماتی برای کاهش تعهدات هسته‌ای، میان غنی‌سای اورانیوم را حتی به ۶۰ درصد نیز رساند.

با وجود تمام فراز و نشیب‌هایی که در ماه‌های اخیر بر سر پرونده هسته‌ای ایران مشاهده شده، منابع نزدیک به مذاکره کنندگان، حصول به توافق هسته‌ای را نزدیک ارزیابی می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.