کد خبر : 8361
تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 9:06

۱۲۰ کشته وزخمی قربانیان حمله به مرکز آموزشی هزاره‌ها درکابل

۱۲۰ کشته وزخمی قربانیان حمله به مرکز آموزشی هزاره‌ها درکابل
در پی انفجار روز جمعه در یک مرکز آموزشی در منطقه هزاره نشین کابل که حدود «۱۲۰ کشته و زخمی» به جا گذاشته است،

به گزارش کلینی نیوز، در پی انفجار روز جمعه در یک مرکز آموزشی در منطقه هزاره نشین کابل که حدود «۱۲۰ کشته و زخمی» به جا گذاشته است، آخرین آمار تلفات حمله روز گذشته نیز بیشتراعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صبح دیروز یک مهاجم انتحاری هنگام برگزاری امتحان آزمایشی کنکور به یک آموزشگاه در غرب کابل حمله کرد.

مهاجم در این حمله، ابتدا با استفاده از کلاشینکف تیراندازی کرده و سپس مواد انفجاری همراه خودرا در میان دانش آموزان عمدتاً دختر، منفجر کرد.

در اثر این رویداد دهها دانش آموز شهید و یا زخمی شده اند.

امروز تیم‌های حقوق بشر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) آخرین آمار سازمان ملل از حمله روز جمعه به مرکز آموزشی کاج را «۳۵ کشته و ۸۲ زخمی» اعلام کرد، که بیشتر از آمار اولیه پس از رویداد است.

یوناما گفته که اکثر قربانیان دختران و زنان جوان در منطقه هزاره نشین کابل است.

یوناما تاکید کرده که «لازم است نام‌های همه [قربانیان] مستندسازی و به یادآورده شوند، و عدالت باید اجرا شود.»

دانشجویان در محوطه دانشگاه تعیلم و تربیه کابل  تجمع کردند و شعار می‌دادند که «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید»، «تحصیل، کار، آزادی»، «مرگ بر جهالت، مکتب‌ها باید باز شوند»، «نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است»، «همراه شو».

در شبکه‌های اجتماعی نیزدر اعتراض به حمله روز جمعه کارزاری با هشتک «نسل کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» #StopHazarzaGenocide به راه افتاده است.

در همین حال، صبح امروز نیز صدای انفجاری در منطقه خیرخانه در شمال کابل در نزدیکی یک مدرسه دخترانه شنیده شد اما هنوز از تلفات احتمالی آن گزارشی نرسیده است.

برخی افراد محلی می‌گویند انفجار در نزدیکی مکتب‌/مدرسه دخترانه مولانا جلال‌الدین بلخی در منطقه پروژه جدید خیرخانه در حوزه یازدهم شهر کابل براثر یک بمب مغناطیسی بوده است.

ویدیوهایی از این انفجار منتشر شده که خودروی نوع کرولا در حال سوختن را نشان می‌‌دهد و دانش آموزان مدرسه‌ دخترانه‌ای که با شتاب در حال خروج هستند.

وقوع این انفجار یک روز پس از آن است که یک حمله انتحاری در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است و هیچ گروهی تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

مسئولیت اکثریت حملات علیه غیرنظامیان از جمله هزاره‌ها را گروه داعش بر عهده می‌گیرند.

این در حالی است که طالبان می‌گویند داعش در افغانستان تهدیدی نیست.

حمله روز جمعه به این مرکز آموزشی با واکنش‌های گسترده به ویژه از طرف نهادهای بین المللی روبرو شد که از طالبان به عنوان حاکمان افغانستان خواستند مسئولیت تامین امنیت عموم مردم از جمله اقلیت‌ها را در این کشور برعهده بگیرد.

سازمان عفو بین الملل ساعاتی پس از انفجار در کابل، بیانیه‌ای صادر کرد و حکومت طالبان را حفاظت از اقلیت‌های افغانستان، «ناکام مطلق» خواند. در بیانیه این سازمان آمده که «حمله دهشتناک امروز تازه‌ترین مورد یک رشته حملات به مناطق عمدتا با جمعیت هزاره و شیعه، یادآور شرم‌آوری از ناکامی و شکست مطلق طالبان، به عنوان مسئولان حاکم، در حفاظت از مردم افغانستان است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شب گذشته در توییتی نوشت که مسئولان حاکم (طالبان) باید از حقوق همه بدون درنظرداشت قومیت و جنسیت برای دسترسی به آموزش امن حفاظت کند.

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» در واکنش به حمله به یک مرکز آموزشی در دشت برچی کابل که ده‌ها دانش آموز کشته و زخمی شدند، گفته است: «سالهاست که با رنگ‌های سفید و سیاه، با چنین اعمال تروریستی ما را می‌کشند و دنیا فقط نگاه می‌کند و فقط محکوم می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد.»

او افزوده که «متاسفانه با ادامه شرایط کنونی و نبود یک دولت واقعی منتخب و پاسخگو، جلوگیری از تکرار چنین تراژدی‌های غیرممکن است.»

آقای مسعود در یک رشته توییت نوشته که «هر چه تلاش کردم از صبح چیزی بنویسم آنقدر این حادثه دردناک و سخت است که نمیدانستم زود چه بنویسم.»

او گفته «برخلاف وعده‌های طالبان شاهد هستیم که آنها هیچ تغییری نکرده اند و اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند.»

یوناما، دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل در توییتی بنا به گزارش‌های رسیده به این نهاد نوشته که بیشتر قربانیان حمله به مرکز آموزشی کاج از «زنان جوان هزاره شیعه» هستند.

یوناما تاکید کرده که عاملان این حمله باید محاکمه شوند. طالبان باید به تعهدات خود برای حفاظت از همه مردم عمل کنند و آموزش در افغانستان باید «فارغ از تعصب و خشونت» باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »