کد خبر : 962
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 - 15:14

یک موسسه اعتبارسنجی، چشم انداز اقتصادی ترکیه را از ‘با ثبات’ به ‘منفی’ تغییر داد

یک موسسه اعتبارسنجی، چشم انداز اقتصادی ترکیه را از ‘با ثبات’ به ‘منفی’ تغییر داد
"استاندارد اند پورز"، یکی از سه سازمان بزرگ اعتبارسنجی بین‌المللی، چشم انداز اقتصادی ترکیه را به دلیل وضع اقتصادی این کشور تغییر داده است.

به گزارش کلینی نیوزبه نقل ار بی بی سی،  این موسسه اعتبارسنجی ، چشم انداز اقتصادی ترکیه را از “باثبات” به “منفی” تغییر داده است. ترکیه در حال حاضر با تورم بالا و کاهش ارزش پول دست و پنجه نرم می‌کند.

“استاندارد اند پورز” تغییری در ارزش بدهی ملی ترکیه نداده اما هشدار داده که اگر سیاست‌های دولت “نرخ مبادله لیره را بیشتر تضعیف کند و چشم‌انداز تورم را بدتر کند و خطر نابسامانی سیستم بانکی را افزایش دهد،” این وضعیت ممکن است تغییر کند.

ترکیه در سال‌های اخیر گرفتار تورم بالا و افزایش بیکاری بوده و همه‌گیری ویروس کرونا نیز باعث عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی و مالی شده است.

“استاندارد اند پورز” گفت: “چشم‌انداز منفی، منعکس‌کننده خطرات فزاینده‌ای برای اقتصاد ترکیه طی ۱۲ ماه آینده است.” این موسسه به نوسانات شدید ارز و افزایش تورم و سیاست‌های ضد و نقیض مالی ترکیه اشاره کرده است.

بانک مرکزی ترکیه تحت فشارهای شدیدی از سوی رجب طیب اردوغان بوده است. آقای اردوغان خواهان کاهش نرخ بهره است و می‌گوید این کار برای بهبود و تقویت رشد اقتصادی ترکیه ضروری است.

او برای این خواسته خود چندین بار روسای این بانک و وزیران دارایی دولت خود را تغییر داده است.

آقای اردوغان می‌گوید کاهش نرخ بهره باعث افزایش صادرات شده که این منجر به رشد اقتصادی ترکیه خواهد شد.

میزان تورم در ترکیه به بیش از ۲۰ درصد رسیده که در سه سال اخیر بی‌سابقه است.

قرار است در سال ۲۰۲۳ در ترکیه انتخابات برگزار شود و آقای اردوغان امیدوار است با اعمال سیاست‌های مورد نظرش، اوضاع اقتصادی ترکیه را متحول کند.

احزاب مخالف از مدت‌ها پیش با بدتر شدن اوضاع اقتصادی به آقای اردوغان و سیاست‌های اقتصادی او حمله کرده و او را مسئول بروز این وضعیت دانسته‌اند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.