کد خبر : 15755
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 13:44

گلوبال پترول پرایس:ایران در صدر لیست پایین‌ترین قیمت بنزین در جهان

گلوبال پترول پرایس:ایران در صدر لیست پایین‌ترین قیمت بنزین در جهان
داده‌های سایت «گلوبال پترول پرایس» حاکی از آن است که ایران در صدر لیست پایین‌ترین قیمت بنزین در جهان قرار دارد.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس داده های سایت «گلوبال پترول پرایس» ایران در صدر لیست پایین ترین قیمت بنزین در جهان قرار دارد و ارزش هر لیتر بنزین در این کشور ۰.۰۲۹ دلار است.

به گزارش «شفق نیوز» عراق با یک پله سقوط در فهرست ارزان‌ترین قیمت بنزین در جهان در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

داده های این سایت حاکی از آن است که پس از ایران، لیبی با هر لیتر بنزین به قیمت ۰.۰۳۱ دلار در جایگاه دوم، ونزوئلا با ۰.۰۳۵ دلار در جایگاه سوم و کویت با ۰.۳۴۱ دلار در جایگاه چهارم قرار دارد.

عراق با هر لیتر بنزین به قیمت ۰.۵۷۳ دلار جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده و لبنان با ۰.۷۷۶ در جایگاه بیست و سوم قرار دارد.

ترکیه با قیمت هر لیتر ۱.۱۸۶ دلار در جایگاه شست و پنجم این فهرست قرار دارد.

موناکو و هنگ کنگ در جایگاه های اخیر فهرست ارزان ترین قیمت بنزین قرار دارند.

قاچاق بنزین در ایران

جلیل سالاری مدیرعامل این شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه با خبرگزاری فارس  در آذرماه امسال گفته بود که مقدار قاچاق بنزین کشور روزانه ۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود. بخشی از این قاچاق از طریق مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت انجام می‌شود.

وی افزود: کشفیات بنزین قاچاق در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۱ هزار لیتر بوده و در سال ۱۴۰۱ این کشفیات به حدود ۱ میلیون و۵۴ هزار لیتر رسیده است که با رشدی ۲۵۰ درصدی مواجه بوده است.

سالاری عنوان کرد:در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت در کشور وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی‌شود ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی منتقل می شود و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

 سید مرتضی اولادعلی، معاون فرهنگی، اجتماعی مرزبانی استان هرمزگان در این باره می گوید:روزانه قریب به ۱۰ میلیون لیتر سوخت از استان هرمزگان قاچاق می‌شود. برخورد قاطع مرزبانان و نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی با پدیده قاچاق و برخورد با سر شبکه‌ها و قاچاق‌های سازمان یافته و توقیف هزاران دستگاه خودرو و صدها فروند شناور حامل سوخت، اما همچنان میلیون ها لیتر گازوئیل روزانه از استان هرمزگان قاچاق می‌شود.

آژانس اطلاعات داخلی پاکستان طی گزارشی در شهریورم ماه امسال به نخست‌وزیری این کشور اعلام کرده که در کنار همکاری مقامات دولتی و سیاست‌مداران این کشور، گروه‌های تروریستی در قاچاق سوخت ایران به این کشور دخیل هستند.

گزارش این آژانس نشان می‌دهد که در سراسر پاکستان ۹۹۵ پمپ بنزین در حال فروش سوخت قاچاق‌شده از ایران هستند. نکته مهم آنکه برای توزیع این سوخت‌ها از خودروهای شرکت ملی نفت پاکستان هم استفاده می‌شود.

گفتنی است، ارزش سوخت قاچاق‌شده از ایران به پاکستان ۲۰۱ میلیون دلار برآورد شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »