کد خبر : 18904
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 8:19

«گروه نیابتی آمریکا»در برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان) خواستار اقدامات فوری ایران شدند

«گروه نیابتی آمریکا»در برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان) خواستار اقدامات فوری ایران شدند
انگلیس، آلمان و فرانسه موسوم  به«گروه نیابتی آمریکا» در برجام، پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای علیه ایران را برای رای‌گیری به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، این سه کشور در بیانیه مشترک‌شان همکاری ایران با آژانس را ناکافی دانستند و خواستار اقدامات فوری و بیشتر ایران شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «جای تعجب نیست که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تأیید می‌کند که ایران به تشدید فعالیت‌های حساس مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد و از تعهدات خود در برجام بیشتر فاصله می‌گیرد.»

«بخش زیادی از برنامه هسته‌ای ایران برای کشوری بدون برنامه سلاح هسته‌ای بی‌سابقه است.»

در این بیانیه همچنین گفته شده است که در مدت زمان گزارش، ایران به غنی‌سازی اورانیوم بسیار فراتر از تعهدات برجامی دست زده است.

این سه کشور گفته‌اند ایران اکنون «۳۰ برابر حد مجاز برجام» اورانیوم غنی‌شده دارد و ذخیره اورانیوم با غنای تا ۶۰ درصد آن به طور قابل توجهی «افزایش یافته است.»

انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه خود گفته‌اند همواره به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران هسته‌ای ایران بوده‌اند: «در سال ۲۰۲۲ میلادی ایران دو بار نتیجه مذاکره‌ای که ایران را به پایبندی به برجام برمی‌گرداند، رد کرد و در عوض تصمیم گرفته است برنامه هسته‌ای خود را به سطح نگران‌کننده‌ای افزایش دهد و گسترش دهد.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس با انتشار بیانیه‌ای گفت پرسش‌های این نهاد از ایران بر اساس «اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی» است که اسرائیل ارائه کرده است.

نماینده آمریکا در نشست امروز گفت ایران دو پیشنهاد احیای برجام را رد کرده است و خواستار شفافیت بیشتر در برنامه اتمی این کشور شد.

پیشتر اعلام شده بود که انگلیس و فرانسه و آلمان  مو سوم به گروه نیابتی آمریکا متن این پیش‌نویس را در اختیار اعضای شورای حکام قرار داده‌اند. اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سه کشور اروپایی این پیش‌نویس را برای رای‌گیری ثبت کرده‌اند.

شورای حکام آژانس از دیروز اجلاس فصلی‌اش را آغاز کرد.

در این نشست آمریکا با انتقاد از نحوه همکاری ایران با آژانس گفت در سال ۲۰۲۲ «دوبار توافق‌های قابل اجرا» به ایران پیشنهاد شد که هر بار با «درخواست‌های غیرقابل قبول فراتر از برجام» آن را رد کرد.

آمریکا گفته است که ایران «اکنون اظهارات بی‌اساسی برای مخدوش کردن تاریخ می‌کند». نماینده ایران در آژانس امروز چند بار در اظهارات خود وضعیت فعلی را ناشی از خروج آمریکا از برجام عنوان کرده بود.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپب صورت یکطرفه ار برجام خارج شد و همه تحریم‌های ایران را دوباره به اجرا گذاشت.

آمریکا تاکنون موفق نشده است نظر ایران را جهت ورود مجدد به برجام جلب کند، از برخی کشورهای باقی مانده در برجام به منظور اهداف خود استفاده می کند.

کشورهای باقی مانده در برجام روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و چین می توان نام برد.

کرت کمبل، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ۱۶ آذر ۱۴۰۲ در کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد که مذاکرات احیای برجام «دیگر روی میز نیست.»

او گفت: «فکر نمی‌کنم کسی بر این باور باشد که در شرایط کنونی فرصتی برای بازگشت به توافق برجام وجود دارد» و افزود: «این موضوع دیگر جای بحث ندارد.»

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در کمیته روابط خارجی سنا گفت که سال ۲۰۲۱ نه سال ۲۰۱۵ است که توافق انجام شد و نه سال ۲۰۱۶ که برجام اجرا شد. حقایق روی زمین تغییر کرده؛ ژئوپلیتیک منطقه تغییر کرده و راه پیش رو نیز باید تغییر کند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.