کد خبر : 10119
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1401 - 7:59

کشورهای غربی کنسولگری‌های خود را در استانبول بستند

کشورهای غربی کنسولگری‌های خود را در استانبول بستند
چندین کشور غربی کنسولگری‌های خود در استانبول را به خاطر نگرانی‌های امنیتی تعطیل کردند، وزیر کشور ترکیه کشورهای غربی را متهم به «جنگ روانی» علیه ترکیه کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفته است: «آمریکا و غرب نمی‌خواهند ما در این منطقه مستقل و آزاد باشیم.»

ینی شفق روزنامه حامی دولت نیز پرسیده است آیا این کشورها «برنامه حمله به وسیله سازمان‌های [تروریستی] تحت کنترل [خودشان] را دارند؟»

کشورهای غربی نیز هشدارهای سفر به ترکیه را در میان اعلام خطر نسبت به حملات تلافی‌جویانه بالقوه به خاطر حوادث قرآن‌سوزی صادر کرده‌اند..

سلیمان سویلو به خبرنگاران گفت: «آنها در آستانه راه‌اندازی جنگ روانی تازه‌ای در ترکیه در زمانی هستند که ما هدف ۶۰ میلیون توریست [سالانه] را برای کشور مقرر کرده‌ایم».

سخنان او پس از این ابراز شده است که به دنبال حوادث قرآن‌سوزی اخیر در سوئد و دانمارک کنسولگری‌های کشورهایی از قبیل بریتانیا، هلند و آلمان در استانبول اعلام تعطیلی موقت کردند.

سویلو همچنین غرب را متهم به «پرورش» حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه کرد که از نظر ترکیه نسخه سوری حزب مزبور است.

او افزود که: «آمریکا و غرب نمی‌خواهند ما در این منطقه مستقل و آزاد باشیم».

غرب و اتهام «اداره» گروه‌های تروریستی

روزنامه به شدت حامی دولت ینی شفق نیز ادبیات مشابهی را درباره بسته شدن سفارت‌های خارجی در سرتیتر صفحه اول خود در روز ۲ فوریه به کار برده است.

ینی شفق با نام بردن مستقیم از آلمان، فرانسه، آمریکا، بریتانیا و هلند پرسیده است: «آیا می‌خواهید با سازمان‌های [تروریستی] تحت اداره‌تان حمله کنید؟»

این روزنامه همچنین متذکر شد که «معما»یی است که چرا این کشورها «اطلاعات امنیتی‌شان» درباره حملات بالقوه را با مسئولان ترکیه «به اشتراک نمی‌گذارند».

 

افزایش هشدارها پس از این رخ داد که یک سیاست‌مدار راست‌گرا نسخه‌ای از قرآن را بیرون سفارت ترکیه در استکهلم در روز ۲۱ ژانویه سوزاند که باعث محکومیت‌ها در سراسر جهان اسلام شد.

پس از این حادثه، کشورهای متعددی هشدارهای سفر و اخطارهای امنیتی برای شهروندان‌شان در ترکیه صادر کردند و بعضی نیز به طور موقت نمایندگی‌های دیپلماتیک‌شان را تعطیل کردند.

ترکیه نیز در پاسخ برای شهروندان‌اش که قصد سفر به اروپا دارند هشدار امنیتی جداگانه‌ای صادر کرد.

 دفتر دادستان عمومی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقاتی را علیه راسموس پالودان و ادوین واگنسولد که در سوئد، دانمارک و هلند به قرآن توهین کرده بودند، آغاز کرده است.

در این بیانیه آمده است: این تحقیقات علیه پالودان و واگنسولد به اتهام تحریک مردم به نفرت و دشمنی و توهین به ارزش‌های دینی (با اقدام به آتش زدن قرآن) آغاز شده است.

پالودان رهبر حزب راست افراطی دانمارک، دو هفته گذشته بعد از نماز جمعه، در اقدامی جسارت‌آمیز، در مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ و یک مسجد در دانمارک قرآن کریم را آتش زد.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه طی سخنانی در آنکارا گفته بود که در نتیجه هشدار ترکیه، مقامات نروژی مجوز آتش زدن و توهین به قرآن را لغو کردند.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: جهانی شدن و تسریع تغییرات سبب افزایش جنایات ناشی از نفرت، نژادپرستی، بیگانه هراسی، نابردباری و تبعیض علیه افراد بیگانه به‌ویژه اسلام‌هراسی شده است.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.