کد خبر : 5100
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 23:35

کشمکش‌ها بر سر کشتی حامل نفت ایران؛ اینبار یونان حکم «ممنوعیت خروج» را صادر کرد

کشمکش‌ها بر سر کشتی حامل نفت ایران؛ اینبار یونان حکم «ممنوعیت خروج» را صادر کرد
سازمان بنادر و دریانوردی ایران می‌گوید آتن دستور آزادسازی نفت ایران را که از یک نفتکش با پرچم روسیه توقیف شده بود، صادر کرده است. دادگاه تجدیدنظر یونان حکم داده بود که نفت ایران باید به‌رغم درخواست آمریکا بازگردانده شود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از یورونیوز، دادگاه یونان امروز سه شنبه حکم «ممنوعیت خروج» کشتی روسی لانا حامل نفت ایران را صادر کرد. این کشتی چند هفته پیش به درخواست دادگاهی در آمریکا توقیف شده بود ولی سپس دادگاه دیگری در یونان حکم توقیف آن را لغو کرد. با این وجود این بار حکم «عدم خروج» برای این کشتی صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشته است که رای دادگاه پس از آن صادر شد که یک شرکت یدک کش یونانی نتوانست پول خود را به خاطر خدماتی که ارائه کرد، مطالبه کند. به همین خاطر دادگاه حکم توقیف احتیاطی نفتکش را صادر کرد تا شرکت یدک کش یونانی بتواند علیه مدیر روسی این شرکت کشتیرانی شکایت کند.

برخی از خبرگزاری‌های داخلی ایران امروز از رفع توقیف «مقتدرانه» بار کشتی خبر داده بودند آنها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی نوشته بودند: « با اقدام سریع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران، در نهایت حکم بازگرداندن بار به صاحب آن صادر و دولت یونان دستور مربوطه را صادر کرد و اکنون شاهد رفع توقیف کشتی و بازگرداندن بار به صاحب آن هستیم.»

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″] نیروهای سپاه پاسداران ایران به تلافی این توقیف، در ۲۷ ماه مه وارد دو نفتکش با پرچم یونان در خلیج فارس شدند و آن‌ها را توقیف کردند.[/su_note]

 

روز نهم ژوئن (۱۹ خرداد) یک مقام دولتی یونان گفته بود که دادگاه منطقه‌ای این کشور حکم داده است، نفت ایران که در ماه آوریل در نفتکش پگاس با پرچم روسیه توقیف شده بود، باید بازگردانده شود.

به گفته این مقام دولتی، آتن “بسیار امیدوار” بوده است که این اقدام منجر به آزادسازی دو نفتکش با پرچم یونان شود که ایران ماه گذشته در اقدامی تلافی‌جویانه توقیف کرده بود.

بیشتر بخوانید:

 

محموله کشتی پگاس که در نزدیکی جزیره یونانی اویا لنگر انداخته بود، در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه توقیف شد.

بر اساس اطلاعاتی که در آن زمان منتشر شد، این نفتکش حامل۱۵۰ هزار تن نفت ایران بوده است.

کشتی “پگاس” نام خود را به “لانا” تغییر داد و مقامات یونانی گفتند که کشتی و خدمه آن آزاد خواهند شد.

در زمان توقیف، محموله این کشتی به دستور وزارت دادگستری آمریکا نگهداری می‌شد و انتقال محموله به یک کشتی اجاره شده توسط ایالات متحده در حال انجام بود.

نیروهای سپاه پاسداران ایران به تلافی این توقیف، در ۲۷ ماه مه وارد دو نفتکش با پرچم یونان در خلیج فارس شدند و آن‌ها را توقیف کردند.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته گفت، توقیف این دو نفتکش انتقام از یونان بود، زیرا نفت ایران را به “سرقت” برده بودند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.