کد خبر : 16095
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 15:34

کشته شدن مسعود الرحمن عثمانی؛ رهبر سپاه صحابه پاکستان

کشته شدن مسعود الرحمن عثمانی؛ رهبر سپاه صحابه پاکستان
عصر روز جمعه ۱۵ دی ماه، مسعود عبدالرحمن عثمانی، معاون دبیرکل مرکزی شورای علمای اهل سنت پاکستان، بر اثر تیراندازی افراد مسلح ناشناس در شهرک غوری واقع در شرق اسلام آباد کشته شد.

به گزارش کلینی نیوز، رسانه‌های پاکستان، این حمله راکه شامگاه جمعه ۱۵ دی رخ داده، منجر به کشته شدن مسعود الرحمن عثمانی شده و راننده او نیز زخمی شده است.

به گفته پلیس پاکستان، عثمانی به همراه راننده مجروح خود به بیمارستان منتقل شد، اما نتوانست از این سوءقصد جان سالم به در ببرد.

پلیس اسلام آباد در «ایکس» نوشته است: «نیروهای پلیس در محل [محل وقوع حادثه] حضور دارند. ردیابی مظنونان با کمک دوربین‌های مداربسته انجام می‌شود. به زودی آنها دستگیر و محاکمه خواهند شد.»

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

به نوشته خبرگزاری تحولات جهان اسلام، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران، این ترور را به نیروهای امنیتی و نیابتی ایران منتسب کرده و عبدالرحمن را رهبر سپاه صحابه و جز عوامل اصلی پشت پرده حملات تروریستی اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان در شرق ایران عنوان کرده‌اند، اما این ادعا هیچ سندی نداشته تاکنون توسط هیچ نهاد دولتی در ایران و پاکستان تایید نشده است.

سپاه صحابه یکی از گروه‌های افراطی و مسلح وابسته به مدارس دیوبند در پاکستان سپاه صحابه است که توسط مولانا جهنگوی در سال ۱۴۰۴ قمری تأسیس شد.

علت اصلی به‌وجودآمدن سپاه صحابه را باید در رخدادهای پاراچنار جستجو کرد.

بعد از حمله شوروی به افغانستان برخی از افغانی‌های سنی به مناطق کوهستانی ایالت سرحد وارد شدند و پس از مدتی از طرف دولت وقت پاکستان مورد حمایت قرار گرفتند و در این مناطق گسترش یافتند. این عده کم‌کم به شهر شیعه‌نشین پاراچنار وارد شدند.

یکی از اهداف اصلی سپاه صحابه، دفاع از احترام به صحابه پیامبر، مبارزه با افکار شیعیان به بهانه مخالفت با صحابه، مبارزه با انقلاب اسلامی ایران و تحریک شیعیان پاکستان است.

سپاه صحابه یکی از اهداف اصلی خود را مبارزه با عزاداری امام حسین (ع) معرفی کرده و در مجله «خلافت راشده» بارها آن را مطرح کرده و از دولت پاکستان خواستار برچیده‌شدن تمامی حسینیه‌ها و تعطیلی مراسم عزاداری عاشورا در کلیه مدارس و دانشگاه‌ها شده است.

بعد از ترور مولانا جهنگوی موسس سپاه صحابه، در سال ۱۴۱۰ قمری، مولانا اعظم طارق مسئولیت این گروه را به عهده گرفت.

منبع درآمد این گروه از ناحیه سنی‌های افراطی عربستان و خلیج فارس و فرقه‌های متعصب داخلی مانند گروه «جماعت اسلامی» و گروه «جمعیت علمای اسلام» تأمین می‌شود.

بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۱۴۲۱ قمری و حمایت سپاه صحابه از طالبان، پرویز مشرف فعالیت سپاه صحابه را ممنوع اعلام کرد. بعد از آن اعظم طارق فعالیت خود را تحت عنوان جدیدی به نام «ملت اسلامیه» آغاز نمود که در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۳ فعالیت این گروه نیز ممنوع شد.

در ۶ اکتبر ۲۰۰۳ اعظم طارق ترور شد و پیروان او تشییع جنازه باشکوهی برای وی گرفتند و طی آن چندین رستوران و سینما را به آتش کشیدند. پس از آن فشار دولت پاکستان بر این گروه بیشتر گشت و تا امروز همچنان فعالیت آنان در پاکستان ممنوع است.

ترور مولانا مسعود الرحمن از چهره‌های برجسته اهل‌تسنن و معاون دبیرکل شورای علمای سنی در شهر اسلام‌آباد پاکستان، بیش‌ازپیش به نقش این گروه در تحریک افکار سلفی ضد شیعه اشاره دارد که تقویت‌کننده اندیشه‌های تروریستی علیه شیعیان است. موضوعی که پاکستان باید بیش از هر زمانی کنترل‌های امنیتی خود را نسبت به گروه‌های تندرو افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.