کد خبر : 13744
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 9:36

کشته شدن سه عضو گروه جماعت انصارالله

کشته شدن سه عضو گروه جماعت انصارالله
دولت تاجیکستان می‌گوید از نزد این ۳ «تروریست» مقدار زیادی جنگ‌افزار و سندهایی به دست آمده که نشان می‌دهند، آنان درپی راه‌اندازی حملات تروریستی در خاک تاجیکستان بودند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری خاور ، کمیته امنیت ملی تاجیکستان می‌گوید ۳ عضو گروه جماعت‌ انصارالله که پس از تجهیز شدن با سلاح‌های آمریکایی در افغانستان، وارد تاجیکستان شده بودند،‌ از سوی نیروهای امنیتی تاجیکستان در منطقه مرزی دو کشور کشته شدند. 

کمیته امنیت ملی، هویت افراد کشته شده را به شرح زیر اعلام کرد:

ــ‌ باباجانف ظریف محمودجان‌آویچ (با نام مستعار عثمان)، اهل روستانی کولکنده شهر اسفره تاجیکستان
ــ بهادروف فرهاد بشرآویچ (با نام مستعار ابومصعب)، اهل روستای شربیگیان ناحیه نورآباد تاجیکستان
ــ قاسمف اهتم سلطان‌آویچ (با نام مستعار عبیده)، اهل شهر کولاب تاجیکستان

این ۳ تن از «سازمان تروریستی بین‌المللی» در شب ۲۹ تا ۳۰ اگست سال جاریبه گفته اداره امنیت ملی تاجیکستان، این افراد اعضای گروه جماعت انصارالله تاجیکستان، از «گروه‌های افراطی تروریستی» بوده‌اند و از آن‌ها علاوه بر تجهیزات جنگی، مقداری کتاب و دستورالعمل‌هایی برای تهیه مواد انفجاری، نحوه استفاده از آن‌ها و چگونگی جاسازی آن‌ها در منازل مسکونی، نهادهای دولتی و مکان‌های شلوغ نیز به دست آمده است. از افغانستان وارد منطقه «کوران» ناحیه درواز تاجیکستان شده بودند و به تاریخ ۵ سپتامبر با نیروهای اعزامی تاجیکستان درگیر شدند.

مقام‌های تاجیکستان می‌گویند که در آستانه روز استقلال تاجیکستان، این ۳ تن برنامه راه‌اندازی حملات تروریستی در تاجیکستان را داشتند.

مقام‌های تاجیکستانی همچنان می‌گویند که در کنار سلاح‌های به دست آمده از نزد این افراد، آنان موفق شده‌اند تا یک مخفی‌گاه پر از سلاح‌ در این منطقه را که در آن مقدار زیادی از سلاح‌های آمریکایی نیز از قبل مخفی شده بودند، کشف کنند.

تجهیزات کشف‌شده در مخفیگاه این افراد عبارت‌اند از کلاشنیکف، تفنگ تک‌تیرانداز ام‌ــ۱۶ آمریکایی، کارابین، تپانچه‌های مختلف، نارنجک، دوربین دید در شب، خشاب‌ها و گلوله‌های مختلف، دوربین دوچشمی خودکار، دستگاه هدایت لیزری، صداخفه کن، مواد منفجره اس‌ــ۴ ساخت آمریکا، سیستم کنترل از راه دور مواد انفجاری، کپسول چاشنی و دستگاه‌های ارتباطی مخصوص برای هدایت حملات.

شباهت نماد جماعت انصارالله تاجیکستان با نماد گروه طالبان افغانستان

گروه جماعت انصارالله یک گروه جهادی متشکل از شبه‌نظامیان اهل تاجیکستان است که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و رهبر آن فردی به نام دوست‌محمد محمدوف (مشهور به مهدی ارسلان) است.

اعضای این گروه که از سال‌ها پیش در افغانستان حضور داشته‌اند، در زمینه آموزش مهارت‌های نظامی و عملیات چریکی به نیروهای طالبان کمک کرده‌اند و در جبهه داعش در عراق و سوریه نیز جنگیده‌اند. از این گروه به عنوان متحد القاعده نیز یاد می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، از انتشار ویدئویی درباره ای تروریست ها کشته شده در تاجیکستان جزئیات جالبی ظاهر شد که پیش از آن عکسی گرفته نشده بود: نمادهای “جماعت انصارالله” * روی بیگ خاصی که در بازرسی از جسدها و پناهگاه ها پیدا شد.

اگر نماد این گروه را با نماد گروه طالبان مقایسه کنیم، می بینیم که تفاوت چندانی و جود ندارد و بسیار شبیه هم و یکسان هستند.

 طالبان «دومین دارنده بزرگ سلاح»

شماری از مقام‌های آمریکایی و دونالد ترامپ، رییسی جمهوری پیشین آمریکا از جاماندن سلاح‌های آمریکایی در نزد طالبان، ابراز نگرانی کرده بودند و برخی‌ها نیز پیش‌بینی کرده بودند که طالبان ممکن اقدام به فروش و دادن این جنگ‌افزارها به گروه‌های تروریستی کنند.

در گفتگویی تازه با تلویزیون فاکس‌نیوز آمریکا به مساله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخته و ادعا کرده که اداره جوبایدن با خروج «آشفته و شرم‌آور» از افغانستان، ۷۰۰ هزار سلاح و تجهیزات نظامی را در افغانستان جا مانده که اینک این سلاح‌ها،‌ طالبان را به «دومین دارنده‌بزرگ سلاح» در جهان تبدیل کرده‌ است.

دونالد ترامپ پیشتر با محکوم کردن اداره جوبایدن برای ترک افغانستان، گفته بود که نیروهای آمریکایی ۷۰۰ هزار جنگ‌افزار را در افغانستان زیر حاکمیت طالبان جاگذاشته‌اند. آنچه که به باور ترامپ، طالبان را به دومین فروشنده بزرگ سلاح در جهان تبدیل کرده است.

ترامپ پیشتر نیز گفته بود که این سلاح‌های جامانده، به طالبان برتری نظامی داده و فقط ۴‬٠ هزار از این سلاح‌ها نیازهای طالبان را برطرف می‌کند.

اینک این سلاح‌ها،‌ طالبان را به «دومین دارنده بزرگ سلاح» در جهان تبدیل کرده‌ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »