کد خبر : 1302
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 20:50

چرا ‘Z’ نماد طرفداران جنگ در روسیه شده است؟

چرا ‘Z’ نماد طرفداران جنگ در روسیه شده است؟
فدراسیون جهانی ژیمناستیک گفت به دلیل این که ایوان کولیاک در مسابقات قهرمانی جهان قطر با چاپ کردن حرف "Z" روی پیراهنش کنار حریف اوکراینی روی سکو ایستاد، برای او پرونده‌ای انضباطی گشوده است. اما چرا این حرف نماد حمایت از جنگ شده است؟

به گزارش کلینی نیوز، در روسیه “Z” خیلی زود به نمادی برای حمایت از حمله رئیس جمهور پوتین به اوکراین بدل شد؛ سیاستمداران آن را به کار بردند، کنار ماشین‌ها و خودروهای زرهی دیده شد و حتی روی ایستگاه‌های اتوبوس نقش بست. حتی صرب‌های طرفدار تهاجم روسیه نیز از این نماد در بلگراد استفاده کردند. تصاویر استفاده از این نماد به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بیبی سی در این باره می نویسد:آگلایا اسنتکووا، استاد مطالعات اسلاوی و شرق اروپای دانشگاه کالج لندن می‌‌گوید که این نماد موجب بحث و گفتگو در شبکه‌های اجتماعی شده است. او می‌گوید: “از بعضی جهات این نشان‌دهنده میزان حضور کنونی و قبلی روسیه در جامعه جهانی است.”

در حالی که “Z” در الفبال سیریلیک روسی به شکل دیگری نوشته می‌شود (شبیه به ۳)، بیشتر روس‌ها حروف لاتین را تشخیص می‌دهند. امیلی فریس، پژوهشگر شاغل در “آر‌یو‌اس‌آی” (یکی از اندیشکده‌های وزارت دفاع بریتانیا) می‌گوید: “زد، نمادی قدرتمند و قابل تشخیص است. در پروپاگاندا اغلب چیزهای ساده‌تر را زودتر می‌گیرند. این نماد بیشتر مرعوب‌کننده و خشن به نظر می‌رسد. از نقطه نظر زیبایی‌شناسی این نمادی بسیار قدرتمند است.”

کمتر از دو هفته طول کشید تا “Z” محبوبیتی گسترده بین طرفداران تهاجم رئیس‌جمهور پوتین پیدا کند.

در مرکز شهر کازان روسیه، شصت نفر از بچه‌ها و کارمندان یک نوانخانه به حیاط موسسه‌شان رفتند و میان برف در حالی که حرف “Z” را ساخته بودند، عکس گرفتند.

تئوری‌ها مختلفی در مورد معنای واقعی نماد “Z” شنیده می‌شود. توجه افراد در شبکه‌های اجتماعی اول از همه هنگامی به حروف “Z” جلب شد که این حرف در کنار تانک‌های روسی که به اوکراین می‌رفتند، دیده می‌شد.

در واقع اول به نظر می‌رسید که این “Z” شماره “۲” است و به ۲۲ فوریه اشاره دارد (۲۲/۰۲/۲۰۲۲). این روزی بود که روسیه توافق “دوستی، همکاری و کمک متقابل” را با دو منطقه جدایی طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین امضا کرد.

اما حالا گفته می‌شود، این فقط نمادی است که روسیه بتواند نیروهای خودش را تشخیص بدهد.

هفته گذشته به بییندگان برنامه خبری شبکه یک دولتی روسیه گفته شد که “Z” یک نشانه عمومی روی وسایل ارتش روسیه است. وبسایت ارتودوکس-مسیحی تزارگارد که از حامیان پوتین است، در مورد این نماد نوشت، گذشته از این که ساده است، از “در معرض آتش خودی قرار گرفتن” ممانعت می‌کند و نمی‌تواند “با چیز دیگری اشتباه گرفته شود”.

سرگی کوویکین، از افراد با سابقه نیروهای مخصوص روسیه به وبسایت مجله لایف در این کشور گفت، نمادهای مختلف در بخش‌های مختلف ارتش معانی متفاوتی دارند: “نمادهایی مانند این به شکل‌های مختلف استفاده می‌شوند، مثلا زد داخل دایره، زد داخل مثلث، زد داخل ستاره و یا فقط یک زد به تنهایی.”

او گفت که این علامت‌گذاری به گروه‌هایی که شاید ارتباطشان با فرماندهی قطع شده کمک می‌کند در جایی که باید باشند، قرار بگیرند.

به گفته آگلایا اسنتکووا از دانشگاه کالج لندن در گسترش نماد “Z” فقط شبکه‌های اجتماعی موثر نبوده‌اند: “رژیم هم در پیشبرد این قضیه نقش داشته است. “

ماریا بوتینا، یکی از سیاستمداران روس ویدئویی را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد چگونه “Z” را روی لباس کارش نقاشی کرده است. خانم اسنتکووا می‌گوید: “به این ترتیب شما می‌تواند سر کارتان بروید و بدون گفتن یک کلمه، حرفتان را بزنید.”

البته در این میان نمادهای دیگری هم ظاهر شده‌اند.

برای مثال حرف “V” (که این هم در الفبای سیرلیک نیست) درتعدادی از حساب‌های رسمی اینستاگرام وزارت دفاع روسیه در کنار “Z”ها ظاهر شده است.

در یکی از کپشن‌ها نوشته شده “Za PatsanoV” که به معنای “برای رفقا” است و در یکی دیگر عبارت “Sila V pravde” دیده می‌شود که به معنای “نیروی حقیقت” است.

یک تئوری دیگر می‌گوید که این دو حرف نمایانگر “vostok” (شرق) و “zapad” (غرب) هستند. اما در شبکه‌های اجتماعی همچنین گفته می‌شود که ارتش اوکراین عقیده دارد که “Z” به “نیروهای شرقی” روسیه اشاره دارد و “V” نشانه تفنگداران دریایی این کشور است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.