کد خبر : 18973
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1403 - 8:45

چرا حزب نارندرا مودی کرسی‌های خود را از دست داد؟ نور امید در دل مسلمانان هند

چرا حزب نارندرا مودی کرسی‌های خود را از دست داد؟ نور امید در دل مسلمانان هند
در تبلیغات پرسر و صدای سال ۲۰۲۴ در انتخابات آقای مودی با قدرت تمام ۲۰۰ میلیون مسلمان هندی را هدف قرار داد – و حتی آن‌ها را نفوذی هم خواند.

به گزارش کلینی نیوز، نارندرا مودی نخست وزیرهند در یک سخنرانی از مردم خواست که بین «رأی دادن به جهاد» و «حاکمیت خداوندگار رام» یکی را انتخاب کنند.

یک زن مسلمان به بی‌بی‌سی گفت: «دیگر چیزی پنهان نیست. همه چیز رو شده است.»

به گزارش  پایگاه خبری العالم، “رعنا ایوب” در مقاله‌ای در روزنامه “واشنگتن‌پست” در مورد نتایج انتخابات هند نوشت: یک روز قبل از اعلام نتایج انتخابات، اکثر مسلمانان هند نگران از آینده خود، شب را صبح کردند؛ زیرا هند پیش از این شاهد چنین کمپین انتخاباتی نبود.

نویسنده به سخنرانی مودی، نخست‌وزیر هند در راجستان در پایان مرحله نخست رای‌گیری اشاره کرد اظهاراتی، که نه تنها برخی از حامیانش بلکه حتی تمام مسلمانان را شوکه کرد. مودی مسلمانان کشورش را تحت عنوان «نفوذی‌ها» و «کسانی که بچه‌های بیشتری دارند» توصیف و ادعا کرد مخالفان دولت او در صورتی که در نتیجه انتخابات به قدرت برسند، ثروت جمعیت هندو را در میان آنها توزیع خواهند کرد.

براساس این گزارش، علی‌رغم سرکوب گسترده مسلمانان در جریان این رای‌گیری که به تیتر خبری رسانه‌ها تبدیل شد از جمله اینکه افسران پلیس آنها را با ضرب و شتم، مجبور به ترک شعب رای‌گیری می‌کردند، ولی این اقلیت دینی در هند برای دفاع از حقوق‌شان و حمایت از قانون اساسی کشورشان در این انتخابات حضوری چشمگیر داشتند.

یکی دیگر از فعالان آنچه در شهر “سامبال” در ایالت اوتار پرادش اتفاق افتاد را به عنوان یک “عدالت افسانه‌ای” توصیف کرد، جایی که حزب حاکم “بهاراتیا جاناتا” با ۱۲۰۰۰۰ رأی شکست خورد و باعث شد مسلمانان تا حدودی نسبت به آینده خود در هند احساس راحتی بیشتری کنند.

نتایج انتخابات به ویژه در شهرهایی با معابد هندو که دوقطبی شدیدی میان هندوها و مسلمان‌ها به وجود آوده بود نشان می‌دهد تبلیغات تفرقه‌افکنانه حزب بهاراتیا جاناتا ممکن است باعث تقویت اپوزیسیونی شده باشد که حامی اصول سکولار و شمول‌گرای قانون اساسی هند هستند.

سیما چشتی می‌گوید: «حزب بهاراتیا جاناتا با وعده توسعه در انتخابات ۲۰۱۴ مبارزه کرد و در سال ۲۰۱۹ سوار بر حمله [نظامی]ّ به پاکستان و در سال ۲۰۲۴ بر موج اهریمن‌سازی از مسلمانان سوار شد. حالا … اینکه در سراسر کشور دست رد به سینه‌اش خورده است مهم است.»

یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی بهاراتیا جاناتا ارایه یک قانون احوال شخصیه واحد – یا قانون مدنی یکپارچه، برای همه شهروندان فارغ از دین‌شان بوده است.

وقتی پای مسایلی مثل ازدواج، طلاق، ارث و فرزندخواندگی به میان می‌آید، هند قوانین مختلفی برای جوامع مختلف بر حسب دین، ایمان و عقایدشان دارد.

جوامع اقلیت از ترس مجبور شدن به تغییر سنت‌ها و رسوم‌ و شیوه زندگی‌شان در برابر قانون مدنی یکپارچه مقاومت کرده‌اند.

برای اجرای قانون مدنی یکپارچه در سراسر کشور، آقای مودی در حال حاضر به حمایت متحدانش برای تصویب آن نیاز دارد.

هنوز روشن نیست که احزاب دیگری که در ائتلاف او حضور دارند درباره این طرح چه فکر می‌کنند – و هر چند دولت‌های ائتلافی در هند امر تازه‌ای نیستند، در گذشته اما در معرض بی‌ثباتی قرار داشته‌اند.

نارندرا مودی قرار است با تصدی پست نخست‌وزیری هند برای سومین دوره متوالی تاریخ‌ساز شود.

این موفقیت را تنها یک‌بار جواهر لعل نهرو به دست آورده بود که ۱۶ سال پس از استقلال هند در سال ۱۹۴۷، رهبری هند را برعهده داشت.

او سال آینده ۷۵ ساله می‌شود، سنی که قبلا اعلام کرده بود برای بازنشستگی در حزبش مناسب است.

در ۱۱ مارس امسال هند طرح‌های خود را برای اجرای قانون جنجال‌برانگیز «شهروندی ضدمسلمانان» در این کشور اعلام کرده است.

هند به اقلیت‌های قومی و مذهبی که از کشورهای با اکثریت مسلمان از جمله افغانستان، پاکستان و بنگلادش قبل از دسامبر ۲۰۱۴ وارد هند شده شهروندی اعطا می‌کند، اما شامل مسلمانان نمی‌شود.

منتقدان این قانون را که در سال ٢٠١٩ به تصویب رسید، «ضدمسلمانان» می‌خوانند.

از جمله اقلیت‌های قومی که به آنها تابعیت هندی داده می‌شود هندوها، سیک‌ها، مسیحیان بودایی‌ها و پارسی‌ها هستند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در پاسخ به انتقادها گفته که مسلمانان در افغانستان، پاکستان و بنگلادش، مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.

اعلام طرح‌های دولت برای اجرای این قانون چند هفته قبل از انتخابات صورت می‌گیرد که در آن نارندرا مودی، نخست‌وزیر به دنبال دوره سوم پیروزی برای دولت ملی‌گرای هندو خود بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.