کد خبر : 17506
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 13:42

هند قانون جنجال‌برانگیز «شهروندی ضدمسلمانان» را به اجرا می‌گذارد

هند قانون جنجال‌برانگیز «شهروندی ضدمسلمانان» را به اجرا می‌گذارد
هند طرح‌های خود را برای اجرای قانون جنجال‌برانگیز «شهروندی ضدمسلمانان» در این کشور اعلام کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس این قانون، هند به اقلیت‌های قومی و مذهبی که از کشورهای با اکثریت مسلمان از جمله افغانستان، پاکستان و بنگلادش قبل از دسامبر ۲۰۱۴ وارد هند شده شهروندی اعطا می‌کند، اما شامل مسلمانان نمی‌شود.

منتقدان این قانون را که در سال ٢٠١٩ به تصویب رسید، «ضدمسلمانان» می‌خوانند.

از جمله اقلیت‌های قومی که به آنها تابعیت هندی داده می‌شود هندوها، سیک‌ها، مسیحیان بودایی‌ها و پارسی‌ها هستند.

در پی تصویب این قانون درگیری های خشونت‌آمیزی رخ داد که ده‌ها نفر درجریان آن کشته شدند و در نتیجه این قانون تا کنون به اجرا در نیامده بود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در پاسخ به انتقادها گفته که مسلمانان در افغانستان، پاکستان و بنگلادش، مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند.

اعلام طرح‌های دولت برای اجرای این قانون چند هفته قبل از انتخابات صورت می‌گیرد که در آن نارندرا مودی، نخست‌وزیر به دنبال دوره سوم پیروزی برای دولت ملی‌گرای هندو خود است.

فعالان حقوق بشر و گروه‌های اسلامی می‌گویند که این قانون به همراه طرح پیشنهادی ثبت ملی شهروندان، تبعیض علیه حدود ۲۰۰ میلیون مسلمان این کشور است. برخی نگرانند که حکومت تابعیت مسلمان‌های بدون اسناد را در ایالت‌های مرزی لغو کند.

مسلمان‌ها در هند هرچند در اقلیت هستند، اما سومین گروه بزرگ جمعیت مسلمان‌ها را در سطح جهان تشکیل می‌دهند.

حکومت هند ادعاهای ضد اسلامی بودن این قانون را رد کرده و گفته است که موجودیت این قانون برای کمک به اقلیت‌هایی که در کشورهای با اکثریت مسلمان تحت پیگرد و آزار قرار دارند، ضروری است.

دوم بهمن ماه امسال  نخست وزیر هندوستان معبدی جنجال برانگیز را افتتاح کرد که در جای یک مسجد ویران شده ساخته شده است.

این معبد در زمینی ساخته شده که برای قرن‌ها مسجدی در آن موقعیت داشت و در دهه ۱۹۹۰ توسط ملی‌گرایان هندو تخریب شد. این مسئله اعتراض‌‌های خشونت‌باری را برانگیخت.

این معبد با ۵۰ متر ارتفاع در زمینی ساخته شده است که برای قرن‌‌ها مسجدی بر آن قرار داشت. این مسجد در سال ۱۹۹۲ توسط متعصبان هندوی مرتبط با حزب مودی، بهاراتیا جاناتا،  تخریب  شد.

تخریب مسجد بابری باعث شورش‌های جمعی در هندوستان شد. در نتیجه آن دو هزار نفر که اکثرشان مسلمان بودند، کشته شدند. این مناقشه دینی راه برای سیاست‌‌های فرقه‌‌ای هموار کرد که تغییر اساسی نظم سیاسی سکولار هند را نشان می‌دهد.

ساخت این معبد حتی در دادگاه عالی هند در سال ۲۰۱۹ به چالش کشیده شد؛ اما شکایت در محکمه نتیجه‌ای در پی نداشت.

جامعه هندو در سالهای اخیر تحت حکومت نارندرا مودی به شدت جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان در این کشور را تحت فشار قرار داده و با اقدامات مختلف خود این اقلیت را تحت آزار و اذیت قرار داده‌ است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.