کد خبر : 19165
تاریخ انتشار : جمعه 1 تیر 1403 - 8:32

چرایی هشدار دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت قبرس

چرایی هشدار دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت قبرس
سید حسن نصرالله :حزب‌الله مطلع شده است که اگر فرودگاه‌ های رژیم صهیونیستی از فرودگاه‌ها و پایگاه‌ های قبرس برای هدف قرار دادن لبنان استفاده کند،  مقاومت با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهد کرد.

به گزارش کلینی نیوز، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد که اگر قبرس به رژیم اسرائیل اجازه استفاده از بنادر و فرودگاه‌های خود برای هدف گرفتن خاک لبنان را بدهد، می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. او تاکید کرد: گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ است و مقاومت با آن به عنوان بخشی از جنگ برخورد خواهد کرد.»

حجت الاسلام سید حسن نصرالله افزود: ما به همبستگی، حمایت و کمک خود به غزه ادامه خواهیم داد و برای همه احتمالات آماده‌ایم و هیچ چیز ما را از انجام این وظیفه باز نخواهد داشت.

براساس گزارش  شبکه خبری العالم، در واکنش، اما “نیکوس کریستودولیدس” رئیس‌جمهوری قبرس روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور جزیره‌ای در شرق مدیترانه، در هیچ عملیات نظامی در منطقه یا جای دیگر دخالت ندارد.

 او مدعی شد که کشورش بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل و نقش نیکوزیا در کریدور بشردوستانه برای غزه توسط جهان عرب و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است.

نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس در واکنش به صحبت‌های حسن نصرالله هرگونه مشارکت قبرس در عملیات نظامی را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری قبرس در هیچ مخاصمه‌ای شرکت ندارد.»

حزب‌الله یک روز پیش از صحبت‌های حسن نصرالله یک ویدیوی ۹ دقیقه‌ای منتشر کرد و گفت این ویدیو، تصاویر پهپادی از شمال اسرائیل و مراکز حساس نظامی، دفاعی و انرژی و زیرساخت‌های بندر حیفا را نشان می‌دهد.

حسن نصرالله گفت این پهپاد «ساعت‌ها» بر فراز این بندر پرواز کرده بود.

ارتش اسرائیل همان روز گفته بود «برنامه عملیاتی برای حمله به لبنان تایید و تصویب شده است.»

پایگاه‌های هوایی قبرس

ارتش رژیم صهیونیستی سال گذشته رزمایش نظامی در اراضی قبرس تحت عنوان “خورشید آبی” را آغاز کرد که به عنوان شبیه‌سازی برای جنگ در لبنان انجام شد.

در می ۲۰۲۲ صدها تن از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نیروهای ویژه برای مشارکت در آخرین هفته تمرین بزرگی که مدت زمان آن یک ماه بود، به قبرس رفتند تا جنگ علیه حزب‌الله لبنان و بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کنند.

در مارس ۲۰۱۶ وزارت دفاع قبرس اعلام کرد که رزمایش نظامی مشترک خود با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است.

این نهاد نظامی در همان زمان اظهار داشت که رزمایش مذکور تحت عنوان (Oni̇si̇llos-Gedeon 1- 2016) در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری نظامی میان دو طرف است.

در مارس سال گذشته نیز روزنامه عبری “یدیعوت آحارونوت” گزارش داد که رژیم صهیونیستی در صدد در دست گرفتن کنترل بندر قبرس به بهانه حمایت از واردات کالا در صورت هدف قرار گرفته شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی است.

به ادعای این روزنامه، اقدام مذکور در چهارچوب تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد راه‌حل دریایی برای واردات کالا به اراضی اشغالی بخصوص در مسئله امنیت ملی و چالش‌های مربوط به خدمات حمل و نقل دریایی است.

این روزنامه ادامه داد که هزینه تقریبی برای این اقدام حدود ۱۴۰ میلیون دلار است و قبرسی‌ها نسبت به آن علاقه نشان داده‌اند.

قبرس، به عنوان عضو اتحادیه اروپا، چند پایگاه هوایی نظامی دارد، پایگاه هوایی “آندریاس پاپاندرئو” که پایگاه نیروی هوایی قبرس است در پافوس و پایگاه “لاکاتامیا” در نیکوزیا.

دو پایگاه بانگلیسی “آکروتیری” و “داکلیا” از زمانی که قبرس مستقل نشده بود و جزو مستعمره انگلیس در این جزیره هستند. این دو پایگاه نیروی هوایی انگلیس اکنون خودمختار هستند و دولت قبرس کنترلی بر آنها ندارد.

وزارت دفاع انگلیس ماه نوامبر گذشته گفت برای کمک به نجات اسیران  انگلیسی در غزه پروازهای شناسایی در مدیترانه شرقی بر فراز فلسطین اشغالی و لبنان انجام می‌دهد اما تاکید کرد این هواپیماها “مجهز به سلاح نیستند و هیج نقش رزمی ندارند. ” گمان می‌رود این پروازها از همین دو پایگاه انجام شده باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.