کد خبر : 18827
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 8:35

پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در شورای امنیت برای توقف کشتار مردم در رفح

پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در شورای امنیت برای توقف کشتار مردم در رفح
هم‌زمان با پیش‌روی تانک‌های اسرائیلی تا مرکز شهر رفح شورای امنیت سازمان ملل نیز نشست اضطراری برگزار کرد. پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در شورای امنیت خواستار پایان حمله اسرائیل به رفح و آتش‌بس فوری در غزه است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه ها، عمار بن جامع سفیر الجزایر در سازمان ملل متحد گفت که کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره رفح در جنوب نوار غزه توزیع می‌کند که خواستار پایان دادن به «خصومت‌ها» است، بدون اینکه تاریخ رای‌گیری درباره آن مشخص شود.

پیش‌نویس قطعنامه خواستار «آتش‌بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسیران» شده است.

در پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که الجزایر به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، توقف فوری حمله نظامی رژیم صهیونیستی به رفح درخواست شده است.

بر اساس این پیش‌نویس، آتش‌بس فوری باید در نوار غزه برقرار شود که مورد احترام همه طرف‌ها باشد. از گروه حماس نیز خواسته شده است که همه گروگان‌ها را آزاد کند.

متن پیش‌نویس قطعنامه غزه شباهت زیادی به حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه دارد که اخیرا رژیم صهیونیستی را ملزم به پایان فوری عملیات نظامی در رفح کرده بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز جمعه ۲۴ ماه مه (۴ خرداد) با صدور حکمی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی باید عملیات نظامی خود در رفح را فورا متوقف کند. دادگاه مقرر کرد که رژیم صهیونیستی باید ظرف یک ماه در خصوص اقدامات خود در اجرای دستورات به دادگاه لاهه گزارش دهد.

رای‌گیری بر سر قطعنامه غزه 

چند دیپلمات پس از نشست اضطراری شورای امنیت به خبرگزاری آلمان گفتند که برخی از اعضای شورا قصد دارند روز چهارشنبه ۲۹ مه بر سر قطعنامه غزه رای‌گیری کنند.

نیکلاس دوریویر، سفیر فرانسه در سازمان ملل پیش از نشست اضطراری شورای امنیت گفت: «برای پایان دادن به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه، قدرتمندترین نهاد سازمان ملل نباید فقط حرف بزند بلکه باید عمل کند، چون که صحبت بر سر زندگی و مرگ است.»

یک منبع دیپلماتیک غربی در شورای امنیت رد کرد که فرانسه این پیش‌نویس را به زودی برای رأی گیری به شورای امنیت ارائه کند و وی اشاره کرد که موضع آمریکا «هنوز سفت و سخت است».

نماینده فرانسوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مذاکرات مربوط به پیش‌نویس فرانسه گفت: همانطور که می‌دانید این پیش‌نویس کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را پوشش می‌دهد، بنابراین فکر می‌کنم به بحث ادامه خواهیم داد تا به شورای امنیت امکان تدوین چارچوبی برای راه حل سیاسی داده شود. آنچه ما اکنون از آن صحبت می‌کنیم وضعیت اضطراری در رفح پس از حملات بی‌هدف روز یکشنبه است.

وی افزود: منظور من در مورد نیاز شورای امنیت به اتخاذ تدابیر لازم برای توقف اقدامات نظامی در رفح و اجرا یا مشارکت در اجرای آن چیزی است که دادگاه بین‌المللی دادگستری در پایان هفته گذشته درخواست کرده بود. موضوع مرگ و زندگی است… من معتقدم که شورای امنیت نمی‌تواند فقط حرف بزند باید دست به کار شود و گام عملی بردارد.

مکرون در دیدار با شولتس: از قطعنامه الجزایر حمایت می‌کنیم 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز در دیدار مشترک در مزبرگ آلمان از دولت رژیم صهیونیستی خواستند تا قوانین بین‌المللی را رعایت کند. مکرون اعلام کرد که از قطعنامه الجزایر در شورای امنیت درباره وضعیت رفح حمایت خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »