کد خبر : 20645
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 15:52

پیشنهاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق: باید مانند اتحادیه اروپا مرزها میان کشورهای اسلامی را برداریم

پیشنهاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق: باید مانند اتحادیه اروپا مرزها میان کشورهای اسلامی را برداریم
دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در اولین سفر خارجی برای دیداری رسمی، عازم عراق شد.

به گزارش کلینی نیوز، به گزارش رسانه‌های داخلی، پزشکیان در بدو ورود به بغداد، در یادمان و محل شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حاضر شد و به آن‌ها ادای احترام کرد.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی ، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، به شهادت رسید.
پزشکیان ابتدا با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق، دیدار کرد. او در گفت‌وگو با رشید، ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.
رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی به بی‌اثر شدن تحریم‌ها منجر خواهد شد، گفت: «وحدت میان کشورهای اسلامی کلید و رمز خشکاندن ریشه تروریسمرژیم صهیونیستی خواهد بود.»
عبداللطیف جمال رشید نیز در دیدار با پزشکیان، بر حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی دو کشور تاکید کرد.

پزشکیان سپس به دیدار محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، رفت و لوحی حاوی پیام رهبر جمهوری اسلامی را به او اهدا کرد. در این پیام، از «زحمات دولت و ملت عراق برای استقبال از زائران اربعین» تشکر و قدردانی شده بود.

بنا بر اطلاع‌رسانی انجام‌شده درباره سفر پزشکیان، او قرار است در سفر سه‌روزه به عراق، علاوه بر مذاکره با مقام‌های ارشد این کشور و امضای اسناد همکاری مشترک، به «زیارتگاه‌های شهرهای نجف و کربلا» برود. او سپس به دعوت رسمی مقام‌های اقلیم کردستان، به اربیل و سلیمانیه در شمال عراق سفر می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه رووداو مبنی بر اینکه پیام شما برای شهروندان عراق و اقلیم کردستان چیست، گفت: «به آن‌ها درود می‌فرستیم و در خدمت آن‌هاییم. روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان هم اکنون خوب است و برای تقویت آن تلاش می‌کنیم.»

او پیش از سفر به عراق در فرودگاه ایران تاکید کرد: «ارتباط با کشورهای اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با تمام کشورهای اسلامی رابطه صمیمانه و برادرانه داشته باشیم.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.