کد خبر : 18900
تاریخ انتشار : جمعه 11 خرداد 1403 - 9:32

پوتین: برقراری روابط با طالبان در افغانستان ضروری است

پوتین: برقراری روابط با طالبان در افغانستان ضروری است
سرگئی لاوروف: طالبان در افغانستان قدرت واقعی است

به گزارش کلینی نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک نشست خبری در تاشکند، پایتخت ازبکستان، برقراری روابط با طالبان حاکم بر افغانستان را ضروری خواند.

«خبرگزاری تاس»، سه‌شنبه هشتم جوزا (خرداد) در گزارشی نوشت که پوتین در نشست خبری گفت از آن‌جایی که طالبان افغانستان را در کنترل دارد، ایجاد روابط با این گروه ضروری است.

براساس  این گزارش، رئیس ‌جمهوری روسیه در این نشست گفت: «افغانستان مسائلی دارد که برای همه شناخته‌شده و غیرقابل‌انکار است. این‌که چگونه با قدرت کنونی ارتباط برقرار کنیم، سؤال دیگری است.»

به گفته پوتین، طالبان اکنون در افغانستان حاکم است و این گروه قلمرو این کشور را در کنترل دارد و از همین رو باید مطابق با واقعیت به پیش رفت و روابط را بر اساس این واقعیت برقرار کرد.

همزمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تاشکند، طالبان را قدرت «واقعی» در افغانستان خواند.

وزیر خارجه روسیه، دوشنبه هفتم جوزا، در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی گفت:«آن‌ها (طالبان) قدرت واقعی هستند و ما به افغانستان اهمیت می‌دهیم.»
به گفته او، شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان را گروه تروریستی اعلام نکرده است و تنها ۱۲ تا ۱۵ عضو طالبان در فهرست تروریسم قرار دارند.

خبرگزاری تاس همچنین به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده‌ ویژه روسیه برای افغانستان، نوشت پیشنهاد حذف طالبان از فهرست‌ سازمان‌های ترور‌یستی، به ولادیمیر پوتین ارائه شده است.

این گزارش افزود: دیدگاه وزارت خارجه روسیه در مورد این موضوع «مثبت» است و این پیشنهاد از سوی این وزارت و وزارت عدلیه (دادگستری) روسیه به پوتین ارائه شده است.

کابلوف اضافه کرد، بدون حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی در روسیه صحبت از به‌رسمیت ‌شناختن این گروه زود است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، قزاقستان تنها کشوری است که طالبان را به صورت رسمی از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد.

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را در فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه قرار داد.

واکنش‌ها به اظهارات مقامات روسی درباره لزوم برقراری روابط با حکومت طالبان

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید ۹ جوزا (خرداد) در یک نشست خبری گفت اقدام روسیه برای حذف طالبان از فهرست ممنوعه این کشور پیام ناگواری برای دیگر کشورها در پی دارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما در موقعیتی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان را به عنوان حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم و روسیه نیز در این موقعیت نیست.»

کربی افزود: «این اقدام روسیه پیام بدی برای دیگران خواهد داشت.»

«شورای مقاومت برای نجات افغانستان» که متشکل از تعداد زیادی از سیاسیون افغان است، پنج‌شنبه ۱۰ جوزا (خرداد) با نشر بیانیه‌ای نوشته است: «طالبان در حال حاضر میزبان ۲۲ گروه تروریستی است که امنیت منطقه و‌ جهان را با خطر مواجه کرده‌اند‌ و روسیه باید منافعش را متمرکز بر محور مردم افغانستان کند نه تعامل با یک گروه افراطی غیرمسئول.»

طالبان روز چهارشنبه نهم جوزا با نشر اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از اظهارات اخیر مقامات بلند‌پایه روسی مبنی بر اقدام آن کشور برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی، اعلام کرد که این گروه برای گسترش و استحکام روابط با مسکو «عزم جدی سیاسی» دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.