کد خبر : 5013
تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 - 14:37

پنج برداشت کلیدی از جلسه استماع یورش به کنگره آمریکا

پنج برداشت کلیدی از جلسه استماع یورش به کنگره آمریکا
کمیته ویژه کنگره آمریکا برای بررسی یورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره و رویدادهای منتهی به آن پس از ۱۱ ماه کار اولین جلسه استماع عمومی خود را برای اعلام یافته‌های این کمیته برگزار کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، این جلسه رویداد شبانه بی‌سابقه‌ای بود. حتی واترگیت، که ممکن است معیاری برای جلسات استماع مدرن کنگره با اهمیت بالا و از نظر سیاسی قدرتمند باشد، تمام کارهای خود را در طول روز انجام داد.

دموکرات‌ها – و دو عضو جمهوری‌خواه – در کمیته اصرار داشتند که ارائه کارشان برای شمار کثیری از مخاطبان آمریکایی، هم برای ثبت در تاریخ و هم برای ایجاد اقدامات قانونی برای محافظت از دموکراسی ایالات متحده در برابر حملات آینده، مهم است.

از سوی دیگر، بقیه اعضای حزب جمهوری‌خواه این جلسات را یک محاکمه نمایشی حزبی، یک طرفه و غیرقانونی می‌دانستند.

با پخش کامل این جلسه استماع توسط سه شبکه اصلی و همچنین تمام شبکه‌های خبری کابلی مهم به جز فاکس نیوز، مردم آمریکا فرصت کافی برای قضاوت خواهند داشت.

پرونده‌ای علیه دونالد ترامپ

اگر شکی در این مورد وجود داشت که آیا بنی تامپسون، رئیس این کمیته، دونالد ترامپ را شخصاً مسئول حمله به ساختمان کنگره آمریکا می‌داند، او در بیانیه ابتدایی خود به این شک پایان داد. او گفت که رئیس‌جمهور وقت «در تلاش بود تا انتقال مسالمت آمیز قدرت را متوقف کند».

او افزود: «دونالد ترامپ در مرکز این توطئه قرار داشت.»

اینها عبارات تندی هستند. اکنون این کمیته باید شواهدی برای اثبات آن ارائه دهد.

این اظهارات این سؤال را مطرح می‌کند که اگر واقعاً آقای تامپسون و دیگران به آن‌ها باور دارند، آیا نظر این کمیته ایراد اتهام به رییس جمهور سابق به خاطر ارتکاب جرم است؟

دقایقی پس از جلسه افتتاحیه پنجشنبه شب، رئیس این کمیته، اساساً آقای ترامپ را به ارتکاب چنین جرمی متهم کرد.

اتهامات بی‌اساس انتخاباتی

پیش از اینکه کمیته ۶ ژانویه بتواند ثابت کند که آقای ترامپ عمداً در انتقال مسالمت آمیز و مناسب قدرت به جو بایدن ایجاد اختلال کرده است، باید ثابت می‌کرد که رئیس‌جمهور وقت آگاهانه اطلاعات نادرست را منتشر می‌کرد.

برای انجام این کار، لیز چنی، نایب رئیس کمیته، سعی نکرد تمام ادعاهای خاصی را که رئیس جمهور و حامیانش مطرح کرده بودند، رد کند. در عوض، او به سادگی شهادت ویدیویی مشاوران خود این رئیس‌جمهور را بازگو و پخش کرد که تأیید می‌کردند نتایج انتخابات معتبر است.

در یکی از کلیپ‌های کلیدی، ویلیام بار، وزیر دادگستری دولت آقای ترامپ بازگو می‌کند که چگونه از یک دشنام توهین‌آمیز استفاده کرده است تا به رئیس‌جمهور بگوید که ادعاهایش مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات بی‌اساس است.

او در واقع با سخنان تیم خودِ رئیس‌جمهور سابق، او را محکوم می‌کرد.

قدرت ویدیو

جلسه استماع در پربیننده‌ترین ساعات به عنوان چیزی غیر از یک رویداد معمولی کنگره محسوب می‌شد. به جای اینکه اعضای کنگره به میکروفون بچسبند، این پروژه‌ای است که به طرز ماهرانه‌ای تولید شده است که از کلیپ‌های ویدیویی و شواهد مستند برای بیان یک گزارش قدرتمند استفاده می‌کند.

این جلسه دقیقاً به این شکل شروع نشد. اگرچه آقای تامپسون اظهارات خود را نسبتاً کوتاه نگه داشت، خانم چنی – جمهوری‌خواه مطرود که به جنگ با حزب خود رفته است – تقریباً به مدت نیم ساعت یک‌نواخت صحبت کرد.

اتهاماتی که او مطرح می‌کرد جدی بود، اما کلمات در پاراگراف‌های طولانی، فهرست‌های شماره‌گذاری شده و اظهارات توضیحی «ما به شما نشان خواهیم داد» غرق شده بودند.

زمانی که کمیته یک ویدیوی مفصل از این حمله را منتشر کرد – که عمدتاً از فیلم‌های دوربین‌های امنیتی و پلیس تشکیل شده بود و با گزیده‌های سخنرانی و توییت‌های ترامپ در هم آمیخته شده بود، مخاطبان با تمام وجود، و نه فقط در ذهن‌شان، ماجراهای آشوبناک آن روز را لمس کردند.

با پایان یافتن ویدیو، اتاق استماع در سکوت فرو رفت – بسیاری از اعضای کنگره در حالی که به عنوان مهمان در انتهای اتاق، جلسه را تماشا می‌کردند در سکوت حیرت‌زده نشسته بودند و خانواده ماموران پلیس که پس از این حملات جان باختند، بغض خود را فرو می‌خوردند.

ایوانکا و جرد صحبت می‌کنند

این هیئت تا کنون بیش از ۱۰۰۰ مصاحبه را به عنوان بخشی از تحقیقات خود انجام داده است، اما سه مورد از این مصاحبه‌ها – با ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، دونالد ترامپ جونیور پسر او و جرد کوشنر دامادش – مورد توجه ویژه قرار گرفته است. پنجشنبه شب، عموم مردم شاهد آنچه این دو نفر برای گفتن داشتند بودند، هر چند مختصر.

خانم ایوانکا ترامپ اشاره کرد وقتی ویلیام بار، وزیر دادگستری وقت گفت پدرش در انتخابات شکست خورده است، هیچ شکی برای او ایجاد نشد. کوشنر تهدیدهای اعضای تیم حقوقی ترامپ مبنی بر استعفا در اعتراض به آنچه که چالش‌های انتخاباتی غیرقانونی و بی‌اساس او را «نق‌و‌ناله» می‌دانستند، رد کرد.

از سوی دیگر، پسر بزرگ ترامپ به طور کامل غایب بود.

ممکن است ویدیوهای بیشتری در جلسات آتی ارائه شود، اما اگر بینندگان به درگیری خانوادگی پر آب و تاب امیدوار بودند، این جلسه استماع این خواسته را برآورده نکرد.

عواطف

این کمیته فقط دو نفر را برای شهادت حضوری در جلسه استماع شب فرخواند – نیک کوستد مستندساز و کارولین ادواردز مامور پلیس کنگره.

در حالی که اولین شاهد، اطلاعاتی را در مورد تدارکات انجام شده توسط گروه راست افراطی «پسران مغرور» (Proud Boys) قبل از حمله به کنگره ارائه کرد، این روایت شخصی ادواردز بود که به نیمه دوم این جلسات قدرت بخشید.

او درباره جمعیتی که به سمت ماموران پلیس در ساختمان کنگره می‌رفتند و اینکه چگونه رهبران گروه «پسران مغرور» را دید که ظاهراً قبل از شروع حمله با هم مشورت می‌کردند، صحبت کرد.

او توضیح داد که بعد از اصابت سرش به پله‌ای سیمانی بیهوش شده و به زمین افتاده است. پس از به هوش آمدن او به تلاش برای دفاع از کنگره تا زمانی ادامه داد که او و افسر برایان سیکنیک – که بعداً جان خود را از دست داد – با اسپری شیمیایی مورد حمله قرار گرفتند.

او گفت: «آنچه من دیدم صحنه‌ای جنگی بود، مانند چیزی که در فیلم‌ها دیده بودم. آنچه را می‌دیدم نمی‌توانستم باور کنم. افسران روی زمین افتاده بودند، از آن‌ها خون می‌رفت و بالا می‌آوردند … این کشتار بود. این هرج و مرج بود.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.