کد خبر : 5127
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 8:29

پلیس تورنتو کانادا بابت نژادپرستی نظام‌یافته در این نیرو عذرخواهی کرد

پلیس تورنتو کانادا بابت نژادپرستی نظام‌یافته در این نیرو عذرخواهی کرد
نتایج یک تحقیق و تفحص در رفتار پلیس تورنتو، نشان داده است احتمال این که سیاه‌پوستان توسط پلیس متوقف و مواخذه شوند دو برابر دیگران است و همچنین احتمال این که پلیس علیه آنها از نیروی قهری استفاده کند ۱.۶ برابر بیشتر از سایرین است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، نتایج این گزارش بر انتقادها و نگرانی‎ها از وجود نژادپرستی نظام‌یافته در نیروی پلیس تورنتو صحه گذاشته و نشان داده که بزرگترین نیروی پلیس شهری در کانادا، غیرسفیدپوستان را بیشتر هدف می‌گیرد.

جیمز رمر، رئیس پلیس تورنتو، روز چهارشنبه – ۱۵ ژوئن – در واکنش به نتایج این گزارش رسما بابت “رنج و عذابی” که “اقدامات تعصب‌آمیز پلیس” برای شهروندان به وجود آورده عذرخواهی کرد.

آقای رمر گفته: “تبعیض سیستماتیک (نظام‌یافته) در روش کار پلیس ما وجود دارد”.

نتایج این گزارش روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن – منتشر شده بر مبنای تحلیل ۹۴۹ مورد استفاده پلیس از نیروی قهری و همچنین ۷۱۱۴ مورد تفتیش بدنی در تورنتو طی سال ۲۰۲۰ حاصل شده است.

این بررسی نشان داد که تورنتویی‌های سیاه‌پوست، بومی کانادا، خاورمیانه‌ای‌ و آسیای شرقی‌ها در هر دو مورد یعنی استفاده پلیس از زور و تفتیش بدنی به طرز معناداری بیشتر بودند.

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″] فعالانی چون بورلی بین از گروه “نوپراید این پلیسینگ” (No Pride in Policing) عذرخواهی رئیس پلیس تورنتو را رد کرده و گفته: “رئیس رمر، ما عذرخواهی شما را نمی‌پذیریم”. خانم بین کنفرانس خبری امروز رئیس پلیس تورنتو را “ترفند روابط عمومی” با هدف حفظ آبروی پلیس ارزیابی کرده است.[/su_note]

این تفاوت فارغ از علت مراجعه و مداخله پلیس و بدون در نظر گرفتن نتیجه نهایی بررسی پلیس روی داده بود و نژاد شهروندان مورد مواخذه تنها عامل متمایز‌کننده این تفاوت بود.

این گزارش همچنین نشان داد که پلیس در این موارد تمایل بیشتری برای استفاده از زور و نیروی قهری علیه شهروندان غیرسفیدپوست داشته و زودتر هم دست به اسلحه می‌برده است.

احتمال این که افسران پلیس در مواجهه با شهروندان تورنتویی اسلحه را به سمت سیاه‌پوست‌ها، خاورمیانه‌ای‌‎ها و آسیای‌شرقی‌ها نشانه بگیرد هم ۱.۵ تا ۱.۶ برابر بیشتر بوده است فارغ از این که شهروندان مسلح بوده‌اند یا خیر.

در واکنش به این گزارش جیمز رمر روز چهارشنبه رو به خبرنگاران گفت: «به عنوان رئیس این نیرو و همچنین به نیابت از افسران و مردم، متاسفم و بدون هیچ قید و شرطی عذرخواهی می‌کنم».

با این حال، فعالانی چون بورلی بین از گروه “نوپراید این پلیسینگ” (No Pride in Policing) عذرخواهی رئیس پلیس تورنتو را رد کرده و گفته: “رئیس رمر، ما عذرخواهی شما را نمی‌پذیریم”. خانم بین کنفرانس خبری امروز رئیس پلیس تورنتو را “ترفند روابط عمومی” با هدف حفظ آبروی پلیس ارزیابی کرده است.

انتشار نتایج این گزارش در ادامه چندین گزارش دیگر از سوی نهادهای حقوق بشری و دیدبان رفتار پلیس است که همگی با استناد به “چند مورد بزرگ و جدی” خواستار اصلاحات در نیروی پلیس تورنتو شده‌اند.

سال گذشته، کمیسیون حقوق بشر اونتاریو گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود در مواجهه با پلیس، تورنتویی‌های سیاه‌پوست به طرز “آزاردهنده‌ای بیشتر” بازداشت، متهم‌ و یا با اتهامی بزرگتر از واقع روبرو بوده‌اند و احتمال این که پلیس به آنها حمله فیزیکی و شلیک کند و یا آنها را بکشد بیشتر بوده است.

همزمان اداره پلیس تورنتو روز چهارشنبه طرح خود برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض نظام‌یافته در میان نیروهای خود را منتشر کرد که در آن ۳۸ اقدام در نظر گرفته شده از جمله جلسات متعدد با شهروندان و اقشار مختلف با هدف اصلاحات نیروی پلیس.

پلیس تورنتو که بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کاناداست جمع‌آوری آمارهای مربوط به برخوردهای بر پایه نژاد را از سال ۲۰۱۹ و در پی تصمیم دولت استان اونتاریو برای مقابله با نژادپرستی، آغاز کرد.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.