کد خبر : 15610
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 12:24

پس از ۹ سال نخستین کاروان عمره ایران به زیارت خانه خدا می‌رود

پس از ۹ سال نخستین کاروان عمره ایران به زیارت خانه خدا می‌رود
نخستین کاروان زائران ایرانی متقاضی عمره مفرده 19 دسامبر و پس از 9 سال وقفه، ایران را به مقصد عربستان ترک خواهد کرد.

به گزارش کلینی نیوز، عباس حسینی، رییس سازمان حج و زیارت ایران با تاکید بر حفظ امنیت و عزت زائران گفت: پیرو هماهنگی‌های لازم با مسئولان حج عربستان و امضا تفاهم‌نامه و قراردادهای مربوطه اولین کاروان زائران متقاضی عمره مفرده ۲۸ آذر (۱۹ دسامبر) به عربستان اعزام خواهند شد.

به گزارش ایرنا، حسینی روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه اولین کاروان زائران عمره مفرده در قالب ۵۵۰ نفر راهی خانه خدا خواهند شد، اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده زائران ایرانی برای انجام مناسک این سفر معنوی به مدت ۱۰ روز، ۵ روز در مدینه منوره و ۵ روز را در مکه مکرمه سپری خواهند کرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ادامه داد: براساس هماهنگی های انجام گرفته با مسئولان حج عربستان تا پایان امسال ۷۰ هزار نفر به عربستان اعزام خواهند شد.

حسینی به انجام اقدامات و هماهنگی های لازم با مسئولان حج عربستان و امضا تفاهم نامه و قراردادهای مربوطه اشاره و تاکید کرد: اولین کاروان زائران متقاضی عمره مفرده ۲۸ آذر با پرواز مستقیم از فرودگاه امام (ره) ایران را به مقصد عربستان ترک خواهد کرد.

حادثه منا

همزمان با عید قربان سال ۱۳۹۴ بود که در حالی زائران خانه خدا به سوی منا حرکت می‌کردند، در مسیر به دلیل بی‌کفایتی آل سعود و بستن مسیرها، تجمع ایجاد شد و بسیاری از مسلمانان قبل از رسیدن به رمی جمرات به شهادت رسیدند.

بر اساس مذاکراتی که با سعودی‌ها صورت گرفت، ایران از عربستان خواست تا پیکرشهدای ایرانی را تحویل داده و ایرانیان در عربستان دفن نشود. با این وجود، سعودی‌ها همکاری نمی‌کردند و حتی قرار بود تا پیکرهای شهدای منا را به کشورها تحویل ندهند.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با سخنرانی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر عکس العملی شدید نشان داد که موجب شد تا سعودی‌ها از این تصمیم خود عقب نشینی کرده و پیکرهای شهدای ایرانی را به مسؤولان تحویل دهند.

در حج تمتع سال ۹۴، حدود هفت هزار مسلمان جان باختند که از این بین حدود ۵۰۰ نفر از آنها ایرانی بودند.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.