کد خبر : 12258
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 17:02

امیرحسین علمائی

پرداخت غرامت به صدها نفر در عراق بابت ابتلا به ایدز با مصرف داروی فرانسوی

پرداخت غرامت به صدها نفر در عراق بابت ابتلا به ایدز با مصرف داروی فرانسوی
کمیسیون بهداشت پارلمان عراق اعلام کرد که دولت قصد دارد به حدود 300 شهروند که 4 دهه پیش به علت استفاده از داروی فرانسوی به ایدز مبتلا شدند، غرامت بپردازد.

به گزارش کلینی ننیوز به نقل  الفرات نیوز، دولت عراق لایحه ای را به پارلمان عراق در این خصوص فرستاده و پارلمان قرار است در این دوره آن را بررسی کند.

ماجد شنکالی، رئیس کمیسیون بهداشت پارلمان عراق گفت که این لایحه در اختیار کمیسیون است و پس از اضافه شدن ملاحظات، قرائت اولیه آن انجام خواهد شد.

بنا به گزارش میدل ایست نیوز، وی افزود که به هر یک از مبتلایان صد میلیون دینار، یک قطعه زمین مسکونی با وام ۷۵ میلیون دیناری علاوه بر یک میلیون دینار به عنوان حقوق ماهیانه پرداخت می شود و در صورت فوت مبتلا، ورثه او این غرامت را دریافت خواهند کرد.

عراق در سال ۱۹۸۶ داروهایی را برای درمان هموفیلیا از فرانسه وارد کرده بود اما آمار وزارت بهداشت عراق نشان می دهد ۲۸۶ نفر به دلیل افتاده از این داروها به ایدز مبتلا شدند.

شنکالی از شکایت در محاکم بین المللی از شرکت فرانسوی سازنده داروها برای دریافت غرامت نیز خبر داد و گفت که در صورت دریافت غرامت، این مبلغ جایگزین مبالغی می شود که دولت عراق بابت غرامت به این افراد داده است.

 حدود ۳۰ سال قبل براثر واردات فرآورده‌های آلوده خون از کشور فرانسه بسیاری از بیماران هموفیلی ایران دچار بیماری هپاتیت و ایدز شدند که متأسفانه تعداد قابل توجهی از آنان طی سال‌های اخیر جان خود را از دست دادند.

واردات فرآورده‌های آلوده خون از کشور فرانسه در ایران

سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران  در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود:متأسفانه پس از سه دهه از واردات فرآورده‌های آلوده خونی از کشور فرانسه به ایران که باعث مرگ تعداد بسیاری از بیماران کشورمان شد، هنوز شرکت فرانسوی تولیدکننده این فرآورده‌ها هیچگونه غرامتی را به بیماران ایرانی پرداخت نکرده است درحالی که نسبت به پرداخت غرامت به برخی بیماران کشورهای دیگر از جمله عراق، اقدام کرده است. در این زمینه متخصصان عنوان می‌کنند که این مسئله به دلیل ضعف در رسیدگی حقوقی از طرف ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آمارهای غیررسمی بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران را ۳۰۰نفر می‌دانند. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران تاکنون ۱۲۵ تن از بیماران هموفیلی، هپاتیتی و کلیوی در اثر استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در واقع این سهل‌انگاری موجب شد اولین بیمار ایدزی در ایران شناسایی و ثبت شود. هم اکنون حداقل ۱۸۰۰ ایرانی شناخته شده‌اند که در اثر خون‌های فرانسوی به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند.

ایران در اوایل دهه ۶۰ از واردکنندگان فراورده‌های خونی از انستیتو مریو فرانسه بود. در سال ۱۳۶۴ فرآورده‌های خونی آلوده این شرکت به بیماران هموفیلی ایرانی تزریق می‌شد.

«احمد قویدل»، مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که در پی شکایت ۹۷۴ بیمار هموفیلی از دولت ایران رأی به نفع ۹۷۴ بیمار هموفیلی شامل افراد ترک، کرد، بلوچ، زرتشتی، ارمنی و… و حتی اتباع افغانستانی صادر شد و بر اساس آن، دولت موظف به پرداخت غرامت به آنها شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.