کد خبر : 2576
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 فروردین 1401 - 22:14

پارلمان پاکستان به دستور رئیس‌جمهور منحل شد

پارلمان پاکستان به دستور رئیس‌جمهور منحل شد
عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، پارلمان این کشور را منحل کرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه ها، دفتر رئیس جمهوری پاکستان در توییتی گفته است که “عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان پیشنهاد نخست‌وزیر پاکستان را برای انحلال مجلس شورای ملی تایید کرده است. این روند بنا بر بند اول مواد ۵۸ و ۴۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان است.”

خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفته است که انتخابات پارلمانی ظرف ۹۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

پیشتر عمران خان، نخست‌وزیر، پس از تلاش مخالفان برای برکناری وی از قدرت که با مخالفت پارلمان روبرو شد، از رئیس جمهور این کشور خواسته بود که پارلمان را منحل کرده و انتخابات جدیدی را برگزار کند.

این درخواست و انحلال پارلمان پس از آن صورت گرفت که قاسم خان سوری، نایب رئیس پارلمان، امروز طرح رای عدم اعتماد به دولت عمران‌خان را رد کرد و آن را خلاف اصل ۵ قانون اساسی خواند.

این مقام ارشد پارلمان پاکستان اعلام کرد که دلیل این امر “دخالت خارجی” بوده است.

انحلال پارلمان در حالی صورت گرفت که اکثریت اعضای آن علیه نخست‌وزیر بودند و از سوی عمران خان و همچنین نایب رئیس پارلمان پاکستان، متهم شده بودند که در همراهی با توطئه خارجی با محوریت آمریکا، دنبال برکناری او هستند. اتهامی از سوی دولت آمریکا رد شده است.

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید آمریکا از سفر اخیر او به مسکو و موضع‌گیری‌هایش درباره آمریکا ناراضی است و قصد دارد او را از قدرت حذف کند.

خشم آمریکا علیه خان پس از آن بود که او موضعی همگرایانه با روسیه که در آغاز جنگ اوکراین به آن سفر کرد، اتخاذ نمود و از محکوم نمودن مسکو خودداری ورزید و از دوگانگی غرب انتقاد کرد و اجازه احداث پایگاه های نظامی آمریکا در کشورش را نداد لذا آمریکا به مخالفان وی چراغ سبز نشان داد تا او را سرنگون کنند.

او شامگاه شنبه در یک مهمانی با حضور وزرای دولت و حامیان حزبی‌اش، گفت: «یک توطئه بزرگ از ماه اکتبر در جریان است و افرادی با آمریکا همدست شده‌اند».

مخالفان نخست‌وزیر پاکستان مانند رهبران حزب «مسلم لیگ‌نواز» می‌گویند او با طرح توطئه خارجی می‌خواهد حکومت خود را نجات دهد.

آنها که دولت عمران‌خان را «نالایق» می‌دانند و می‌گویند دولت او در نتیجه «تقلب» و «به طور نامشروع» توسط نیروهای مسلح پاکستان به قدرت رسید، در سال‌های اخیر تظاهرات متعددی برای برکناری عمران‌خان سامان‌دهی کرده‌اند.

عمران خان با وعده مبارزه با فساد دولتی، کمک به خانواده‌های طبقه متوسط و احیای اقتصاد بحران‌زده پاکستان در انتخابات سال ۲۰۱۸ به پیروزی رسید.

حزب حامی عمران خان «تحریک انصاف» نام دارد و در روزهای گذشته برخی از اعضای حزب «متحده قومی» که با حزب «تحریک انصاف» متحد بودند، از ائتلاف حامیان عمران خان خارج شدند و به همین دلیل او اکثریت را در پارلمان از دست داد.

مخالفان عمران خان می‌گویند اقدام نایب رئیس مجلس در رد طرح استیضاح غیرقانونی بوده و به دیوان عالی این کشور شکایت خواهند کرد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در پاکستان باید ظرف ۹۰ روز آینده برگزار شود و ۳۴۲ نماینده انتخاب شوند. نخست‌وزیر پاکستان برای بقای سیاسی باید طبق قانون اساسی، حداقل رای ۱۷۲ عضو پارلمان را همراه خود داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.