کد خبر : 19978
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1403 - 8:09

پارلمان ترکیه اعزام نیروی نظامی به سومالی را تصویب کرد

پارلمان ترکیه اعزام نیروی نظامی به سومالی را تصویب کرد
مجلس ترکیه شنبه شب لایحه ارائه شده از سوی دولت این کشور برای اعزام نیروی نظامی به سومالی را تصویب کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل ازخبرگزاری «آناتولی» ترکیه، قرار است که نیروهای ترکیه به مدت ۲ سال برای حمایت از آنچه فعالیت برای تأمین امنیت، مبارزه با تروریسم و تهدیدات دیگر اعلام شده، در سومالی فعالیت کنند.

آناتولی اعلام کرد که تصویب این طرح درچارچوب توافق همکاری نظامی و دفاعی میان ترکیه و سومالی صورت گرفته است.

در طرح ریاست جمهوری ترکیه آمده است که آموزش، کمک و خدمات استشاری برای تأمین امنیت و ثبات در سومالی و در چارچوب قراردادهای دوجانبه و نیز بازسازی نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور و نیز اطمینان از افزایش توان این نیروها برای مبارزه با تروریسم ادامه دارد.

در این طرح همچنین قید شده که ترکیه با همکاری جامعه جهانی به حمایت خود از سومالی که بیش از ۱۰ سال است، ادامه دارد، به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.

ترکیه و موقعیت ژئوپولیتیک سومالی

سومالی کشوری است که در شرق قاره آفریقا، موقعیت ژئوپولیتیکی ویژه ای دارد. این کشور از شرق به خلیج عدن، یمن و اقیانوس هند نزدیک است، از غرب با اتیوپی، از شمال غربی با جیبوتی و از جنوب غربی با کنیا همسایه است.

سومالی علاوه بر اهمیت موقعیت خود در قاره آفریقا از سویی نزدیک دریای عمان و خلیج فارس است و از سوی دیگر، به دریای سرخ، کانال سوئز و مدیترانه می رسد. به همین خاطر، ترکیه در چند سال گذشته بزرگترین پایگاه نظامی برونمرزی خود را در این کشور احداث کرده است.

بنا بر اظهارات مقامات دفاعی ترکیه، بزرگترین پایگاه نظامی برونمرزی نیروهای مسلح این کشور در خاک موگادیشوی سومالی قرار گرفته است. در حال حاضر فقط ۲۰۰ فرمانده و افسر آموزش دهنده ترک در این پایگاه حضور دارند اما واقعیت این است که ظرفیت پایگاه برای حضور بیش از ۵ هزار نفر نیرو ساخته شده و از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، صدها افسر و درجه دار سومالی در این پایگاه آموزش دیده اند.

ترکیه حالا به واسطه آموزش افسران نظامی و امنیتی در سومالی و لیبی در مسیر افزایش نفوذ منطقه ای قدم بر می دارد.

 چرا ترکیه برای پرتاب فضاپیما سومالی را انتخاب می کند؟

اسیس پایگاه پرتاب فضاپیمای ترکیه در سومالی، تاکنون ۳۵۰ میلیون دلار هزینه در برداشته است. سوال اینجاست، چرا ترکیه برای پرتاب فضاپیما سومالی را انتخاب می کند؟

دو دلیل مهم وجود دارد. اول این که بزرگترین پایگاه نظامی برونمرزی ترکیه در سومالی واقع شده است و نکته دوم، مربوط به موقعیت جغرافیایی سومالی است. این کشور، از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار به خط استوا نزدیک است. این ویژگی باعث سهولت پرتاب موشک و همچنین کاهش هزینه ها می شود.

کشورهایی همچون چین، فرانسه و عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی در اغلب کشورهای آفریقایی، حضور نمایانی در حوزه تولید و تجارت دارند. ترکیه نیز امیدوار است در حوزه هایی همچون آب، برق، گاز و نفت، فروشگاه های مصرف و کشاورزی و صنایع غذایی، سهمی از بازار آفریقا به دست آورد و در عین حال، صاحب توان و امکان دفاعی و امنیتی باشد.

سومالی کشور بی ثبات و ناامن است و در وضعیت هرج و مرج به سر می برد. دولت مرکزی تقریبا تنها پایتخت را در کنترل خود دارد.

گروه مسلح الشباب وابسته به القاعده نیز کنترل مناطقی از سومالی در دست دارد. سایر مناطق نیز در کنترل گروه های مسلح نامشخص ریز و درشت است.

نیروهای نظامی بین المللی تشکیل شده توسط اتحادیه آفریقا نیز در خاک سومالی مستقر هستند و در حمایت از دولت سومالی در حال جنگ با گروه الشباب است.

به نظر نمی رسد که دولت سومالی با یک عملیات نظامی محدود موفق به شکست این گروه شود. شکست این گروه که اینک امنیت کشورهای همسایه سومالی را نیز در معرض خطر قرار داده است نیاز به یک ابتکار جمعی قوی و یکپارچه از سوی همه کشورهای منطقه دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.