کد خبر : 19091
تاریخ انتشار : جمعه 25 خرداد 1403 - 8:46

وقوع فاجعه انسانی در شهر الفاشر سودان

وقوع فاجعه انسانی در شهر الفاشر سودان
الفاشر آخرین شهر بزرگ در منطقه دارفور سودان است که هنوز در کنترل ارتش این کشور باقی مانده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، شورای امنیت سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وقوع فاجعه انسانی، از شبه‌نظامیان سودانی خواسته است به محاصره هشت هفته‌ای الفاشر را پایان دهند.

بیش از یک و نیم میلیون نفر در این شهر در جنوب غرب سودان پناه گرفته‌اند.

براساس گزارش‌ها مواد غذایی، آب و تجهیزات پزشکی در این شهر رو‌به‌اتمام است.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، گفته است هرگونه تلاش نیروهای پشتیبانی سریع برای تصرف الفاشر فاجعه بار خواهد بود.

الفاشر آخرین شهر بزرگ در منطقه دارفور سودان است که هنوز در کنترل ارتش این کشور باقی مانده است.

جنگ داخلی بین «نیروهای پشتیبانی سریع» و ارتش سودان یک بحران انسانی عظیم در این کشور ایجاد کرده و حداقل ۱۳ هزار نفر کشته و ۹ میلیون نفر آواره شده‌اند.

از زمان کودتای اکتبر ۲۰۲۱، سران ارتش از طریق آنچه «شورای حاکمیت» نامیده می‌شود، سودان را اداره می‌کنند. برای انتقال حکومت به غیرنظامیان، طرحی برای ادغام نیروهای شبه‌نظامی در ارتش در دست بود اما اختلاف بین این ارتش و نیروهای شبه‌نظامی به درگیری کشید.

دو نظامی در حال حاضر در مرکز این اختلافات قرار دارند: ژنرال عبدالفتاح البرهان، که رئیس نیروهای مسلح و در واقع رئیس جمهور کشور است، و معاون او، ژنرال محمد حمدان دَقَلو، معروف به حمیدتی، که فرمانده شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع (آر‌اس‌اف) است.

این دو در مورد شیوه انتقال حکومت به غیرنظامیان، اختلاف نظر دارند.

یکی از اصلی‌ترین نقاط اختلاف بر سر طرحی است که ۱۰۰ هزار نیروهای عضو نیروهای پشتیبانی سریع را در ارتش ادغام می‌کند و اینکه چه کسی نیروی جدید را رهبری خواهد کرد.

جنگ یک سال پیش و در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ در خارطوم و به دنبال چند روز تنش آغاز شد. شبه‌نظامیان آراس‌اف، در حرکتی که ارتش آن را تهدید می‌دانست، در سراسر کشور مستقر شدند.

مشخص نیست چه کسی اولین گلوله را در آن روز شنبه شلیک کرد، اما این وضعیت از آن زمان هر روز ناپایدارتر و بدتر شده است.

نیروهای پشتیبانی سریع چه کسانی هستند؟

نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع، به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو، به نقض حقوق بشر و قتل دست‌کم ۱۲۰ معترض در ژوئن ۲۰۱۹ در تظاهرات و تحصن در مقر ارتش متهم هستند.

نیروهای پشتیبانی سریع در سال ۲۰۱۳ و عمدتا از شبه‌نظامیان «جنجوید» تشکیل شد که با شورشیان دارفور می‌جنگیدند.

اخیرا دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه محاکمه علی محمد علی عبدالرحمن، رهبر سابق شبه‌نظامیان «جنجوید» را به اتهام ۳۱ مورد جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی آغاز کرده است.

در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۰ هزار نفر از اعضای نیروهای پشتیبانی سریع به مداخله نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن پیوستند.

اعضای این نیرو به لیبی هم اعزام شدند.

ارتش سودان و شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع در سال ۲۰۱۹ و پس از اعتراضات سراسری مردم این کشور، برای ساقط کردن دولت عمرالبشیر با معترضان همراه شدند.

برای انتقال حکومت به غیرنظامیان، طرحی برای ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش وجود داشت. اما اختلاف ژنرال دقلو با ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش، بر سر جدول زمانی این انتقال و اینکه چه کسی ریاست نیروی یکپارچه جدید را بر عهده بگیرد، به تنش کشیده شد.

 گفتنی است، عربستان در سودان از نیروهای پشتیبانی سریع حمایت می کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.