کد خبر : 571
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 16:55

وزیر کشور ایران دستور تمدید ‘فوری’ ویزای اقامت شاعر اهل افغانستان را داد

وزیر کشور ایران دستور تمدید ‘فوری’ ویزای اقامت شاعر اهل افغانستان را داد
احمد وحیدی وزیر کشور ایران دستور تمدید "فوری" ویزای نجیب بارور، شاعر جوان اهل افغانستان را داده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،آقای وحیدی از مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خواسته است به‌فوریت موضوع تمدید ویزای “نجیب بارور” شاعر جوان افغانستانی را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

دیروز، چهارشنبه، نجیب بارور، جوان شاعر و فعال فرهنگ که پس از تسلط طالبان به ایران پناه برده است، در فیسبوک خود نوشت که مسئولان ویزای او را تمدید نکرده‌اند.

این خبر واکنش‌هایی در میان فرهنگیان افغانستان و ایران به دنبال داشته است.
آقای بارور نوشت که “درک و دریافت ما از ایران‌وطنی، ایران فردوسی بود … ایران شاهنامه است، پارسی زبان مشترک است و فرهنگ و تمدن مشترک اساس گفتمان‌های ماست. به‌حتم، اگر می‌دانستم که ایران جدای از رابطه‌ی فرهنگی، ارتباط‌های شرم‌آور دیگری را اساس گذاشته است، به این‌جا نمی‌آمدم.”

او به شعر معروف خودش- “هرجا مرز کشیدند پل بزنید”- اشاره کرده و نوشته “به‌جای همان پُل‌ها، اگر دیوار زده بودم، حالا خانه‌یی شده بود.”

رسول موسوی مدیرکل غرب آسیا وزارت خارجه ایران هم در توییتی نوشت که “شاعران، نویسندگان، هنرمندان و در یک کلام نخبگان افغانستان میراث مشترک جامعه فرهنگی، ادبی و هنری شرق هستند.”

او نوشت که “ساعت‌ها در سطوح مختلف برای حل مشکلات اقامتی آنان وقت گذاشته‌ایم”، و وعده سپرده که “حتما مشکلات حل می‌شود اما به شرط حوصله و همکاری خود آنان”.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به گفته مسئولان ایران، روزانه حدود چهار هزار نفر پناهجو عازم ایران می‌شوند. اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده بود که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان حدود یک میلیون پناهجو از این کشور به ایران رفته‌اند.

طالبان از همه شهروندان افغانستان که از این کشور فرار کرده‌اند، خواسته است که بازگردند چون “هیچ خطری علیه آن‌ها” وجود ندارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.