کد خبر : 16508
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 16:42

وزیر دفاع ترکیه: موضع ما در قبال غزه و دریای سرخ مشخص است

وزیر دفاع ترکیه: موضع ما در قبال غزه و دریای سرخ مشخص است
وزیر دفاع ترکیه بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی شرق قدس و ضرورت پایان دادن به تنش ها در دریای سرخ تاکید کرد.

به گزارش کلینی نیوز، «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد: موضع ما در قبال جنگ غزه و تنش ها در دریای سرخ مشخص است. موضع ترکیه در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه از همان لحظات نخست روشن بود و ما اعلام کردیم این جنگ نوعی کشتار افراد بیگاهی است که اغلب آنها نوزدان و زنان و کودکان هستند و این کار نقض آشکار قوانین بین المللی و نوعی جنایت جنگی وحشیانه است.

گولر تاکید کرد: ترکیه آماده است به مسئولیت‌های خود در قبال آتش‌بس در غزه از جمله موضوع تضمین ها و دستیابی به صلح دائم و راه حل  تشکیل دو کشور و همچنین کمک به برادرانمان در غزه در این دوره سخت عمل کند.

وزیر دفاع ترکیه گفت: بدون تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل و مرزهای جغرافیایی به پایتختی شرق قدس، دستیابی به نتیجه عادلانه برای نزاع امکانپذیر نخواهد بود و هرگز صلحی پایدار درمنطقه برقرار نخواهد شد.

این مقام ترکیه ای درباره موضع کشورش در خصوص عملیات نظامی کنونی در دریای سرخ و نتایج  آن بر ثبات منطقه، گفت: ترکیه در هر منطقه جغرافیایی جایگاه خود را به عنوان نماینده  امنیت، صلح و ثبات حفظ کرده است و امیدواریم از هرگونه ابتکار عملی که صلح و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد پرهیز کنیم و به تنش ها پایان دهیم.

با گسترش جنگ در غزه حمایت صریح رجب طیب اردوغان از گروه حماس و بر زبان راندن این جملات که «حماس نه تروریست که یک جنبش رهایی بخش است» .

در موضوع جنگ غزه نیز اگرچه دولت رجب طیب اردوغان فشارهای سیاسی و مواضع اعلانی ضداسرائیلی اتخاذ کرده اما روابط اقتصادی دو طرف هنوز در سطوح بالا جریان دارد.

بنا به گزارش ها، اسرائیل اکنون ۴۰ درصد مصرف نفت خود را از مسیری میان بندر جیهان ترکیه به بندر ایلات تأمین می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.