کد خبر : 8702
تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1401 - 21:51

حمیدرضا صیدمحمدی

وزیر امور خارجه ایران: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم

وزیر امور خارجه ایران: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم
وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگار فارس درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و افزود: هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد.

به گزارش کلینی نیوز ، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۳۰ مهر ماه در جمع خبرنگاران اعزامی به ارمنستان و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند‌ مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار خارج شده گفت: آمریکایی‌ها گفتارشان با رفتارشان متناقض است. حتی سه روز پیش پیامی بین طرف آمریکایی و ما منتقل شد و پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیامهایشان حتی تعجیل کردند در این‌که هر چه زودتر به نقطه توافق برسیم.

وی گفت: ما به صراحت اعلام کردیم بایستی موارد اتهامی که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه ایران در حوزه هسته‌ای کرده حل و فصل شود و ما حاضر به این نیستیم که توافقی را انجام بدهیم و بعد مثل یک استخوان لای زخم مانده دائما آژانس بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی را متوجه ایران کند.

وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکایی‌ها ضمن این‌که تبادل پیامهایشان با ما ادامه دارد، ولی تلاش می‌کنند که بر مسائلی که روزهای گذشته در ایران جریان داشت، بدمند و فکر می‌کنم آن‌ها به دنبال این هستند که اعمال فشار سیاسی و روانی کنند و بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

وی تأکید کرد:در چارچوب منطق و توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود، حرکت می‌کنیم، اما در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.

از دو هفته پیش مقامات آمریکا اعلام کردند که با توجه به ادامه اعتشاشات در ایران تمرکز کنونی دولت جو بایدن بر حمایت از آن است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با تکذیب سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «ایالات متحده دیگر پیامی برای احیای برجام به تهران نمی‌فرستد

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، همچنین در پاسخ به این پرسش صدای آمریکا که آیا ایالات متحده همچنان اصرار دارد که ایران به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد تا همه مسائل باقی مانده حل شود، افزود : «همانطور که به صراحت گفتیم، تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اهرم‌ها یا ابزارهای چانه‌زنی نیستند. ایران فقط باید به سؤالات آژانس بر اساس تعهدات قانونی خود بر اساس ان.پ.تی و توافقنامه پادمان پاسخ دهد تا آژانس بتواند مطمئن شود که همه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران تحت پادمان است.»

دولت دونالد ترامپ با این توجیه که با خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری جمهوری اسلامی را مجبور به تن دادن به توافقی بهتر از برجام خواهد کرد، از توافق سال ۲۰۱۵  یک طرفه خارج شد.

آقای امیرعبداللهیان گفته است «در کلام و رفتار مقامات آمریکایی تناقض وجود دارد.»

ایران و آمریکا از فروردین ۱۴۰۰ مشغول مذاکرات غیرمستقیمی برای احیای توافق برجام بوده اند که هدف از آن رفع تحریم های آمریکا در ازای وقفه مجدد و کاهش سرعت برنامه هسته ای ایران است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.