کد خبر : 5284
تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 14:13

وزارت بهداشت: ۲۲ مورد ابتلا به تب کنگو و ۲ نفر فوتی در کشور/ ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع

وزارت بهداشت: ۲۲ مورد ابتلا به تب کنگو و ۲ نفر فوتی در کشور/ ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری تب کنگو  گفت: اکنون ۲۲ مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده و ۲ مورد نیز فوتی داشتیم.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری تب کنگو در مقایسه با سال گذشته که فقط ۱۳ مورد ابتلا بود، رو به افزایش است، گفت: اکنون ۲۲ مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده و ۲ مورد نیز فوتی داشتیم.

تب کنگو یک بیماری حاد و خونریزی‌دهنده است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود، با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است، همه گیری در انسان نیز وجود داشته و مرگ و میر بالایی دارد.

عامل بیماری، اولین بار از خون افراد بیمار در مرحله بروز تب است. کنه مخزن و ناقل بیماری است و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود.

خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد. پس از آلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.

 

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″] این بیماری در دهه ۱۹۴۰ برای نخستین بار در منطقه کریمه مشاهده شد. در اوایل این بیماری به دلیل عوارضی که از خود نشان می‌داد با نام تب خونریزی‌دهنده شناخته می‌شد. بعدها در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک عامل بیماری‌زا در کنگو شناخته شد که باعث تغییر نام آن به بیماری فعلی شده است.[/su_note]

 

این بیماری در دهه ۱۹۴۰ برای نخستین بار در منطقه کریمه مشاهده شد. در اوایل این بیماری به دلیل عوارضی که از خود نشان می‌داد با نام تب خونریزی‌دهنده شناخته می‌شد. بعدها در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک عامل بیماری‌زا در کنگو شناخته شد که باعث تغییر نام آن به بیماری فعلی شده است.

تب کریمه در کشورهای متعدد دنیا از جمله کشورهای اروپای شرقی، شمال غربی چین، سراسر مدیترانه، آسیای مرکزی، خاورمیانه، آفریقا، جنوب اروپا و شبه قاره هند وجود دارد. این بیماری در کشورهای اوراسیا از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و حتی گاهی در کشور ما در ایام عید قربان شایع است.

در این رابطه بهزاد امیری در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: با توجه به افزایش بیماری تب کنگو در کشور، دستورالعمل بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تدوین و به امضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده که به‌زودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌شود.

ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است

وی اظهار داشت: این بیماری در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته به همین دلیله ذبح دام در معابر عمومی و منازل ممنوع است و فقط در مراکز بهداشتی کشتارگاه‌ها باید ذبح دام انجام شود زیرا خونابه‌ امکان انتقال بیماری را تشدید می‌کند.

امیری توصیه کرد که مردم ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کنند همچنین باید به مدت ۲۴ ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد مصرف قرار دهند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.