کد خبر : 16200
تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1402 - 18:36

واکنش کشورهای مختلف جهان به حملات آمریکا و انگلیس به یمن

واکنش کشورهای مختلف جهان به حملات آمریکا و انگلیس به یمن
نیروهای مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشورها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند.

به گزارش کلینی نیوز،  در پی تصویب قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را علیه یمن روز۲۰ دی ماه درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه  نیمه شب جمعه نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ یک رشته حملات هوایی  در خاک یمن انجام داده‌اند.

ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای از ۷۳ مورد حمله مشترک آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن خبر داد و اعلام کرد که این حمله ۵ شهید و ۶ زخمی به همراه داشته است.

 ایران:آمریکا حمایت از تل‌آویو را متوقف کند تا امنیت به منطقه بازگردد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه و پس از حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است.

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده به دلیل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد و کشتی‌های دیگر کشورها می‌توانند همانند گذشته از منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب عبور کنند.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین به آمریکا توصیه کرد: کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.

واکنش مصر به حملات امریکا علیه انصارالله

وزارت خارجه مصر شامگاه جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: نگرانی عمیق خود را در مورد حملات هوایی به مواضعی در یمن ابراز می کنیم.

به گزارش «الجزیره» در این بیانیه آمده است: ما خواستار تلاش های هماهنگ بین المللی و منطقه ای برای کاهش تنش و بی ثباتی در منطقه هستیم.

این بیانیه تأکید کرده که تحولات پرمخاطره و پیاپی در جنوب دریای سرخ و یمن نشانه آشکار گسترش دامنه نزاع با ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه است که مصر پیش‌تر بارها درباره آن هشدار داده بود.

مصر همچنین بر ضرورت آتش‌بس فراگیر و پایان یافتن جنگ علیه غیر نظامیان فلسطینی تأکید کرده است.

کویت: با نگرانی تحولات دریای سرخ را دنبال می کینم

 وزارت خارجه کویت روز جمعه در بیانیه ای تأکید کرد که این کشور با نگرانی و اهتمام فراوان تحولات منطقه دریای سرخ را پس از حملاتی که در بامداد جمعه انجام شد و مواضع انصارالله یمن را هدف قرار داد، دنبال می کند.

به گزارش «الشرق الاوسط» وزارت خارجه کویت بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ و تضمین آزادی دریانوردی در تمامی آبراه های حیاتی که عنصر اساسی صلح و امنیت بین المللی است، تاکید کرد.

این وزارتخانه همچنین بر اهمیت کاهش فوری تنش و اولویت دادن به خردمندی برای دفع هرگونه خطری که ممکن است آزادی کشتیرانی در این منطقه را تهدید کند، تاکید کرد.

عراق حملات آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرد

«فادی الشمری» مشاور سیاسی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» ( توئیتر سابق ) نوشت: در حالیکه غرب قرار است با داستان‌های حقوق بشری و حیوانات که با مواضع در قبال جنگ رژیم اسرائیل علیه فلسطین و کودکان، زنان و کودکان و غیر نظامیان در شهر غزه سقوط کرده است برای ترمیم چهره شرم آور خود تلاش کند، با گسترش دایره درگیری و افزایش تنش در منطقه مرتکب حماقت دیگری می شود.

او افزود: حماقت غرب در حالی انجام می شود که دیگران خواستار خویشتن داری، کاهش تنش ها و از بین بردن درگیری ها هستند.

سوریه: حمله به یمن تلاشی برای انحراف از جنایات اسرائیل است

وزارت خارجه سوریه تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم و تأکید کرد که این اقدام تلاشی بی‌ثمر برای منحرف کردن توجه جهانیان از جنایات رژیم صهیونیستی است.
عمان حمله به یمن را محکوم کرد؛ ابراز نگرانی کویت از اتفاقات درحوزه دریای سرخ

وزارت امور خارجه کویت تاکید کرد که این کشور در پی حملاتی که بامداد امروز (جمعه) پایگاههایی در کشور دوست و برادر یمن را هدف قرار داد با نگرانی و جدیت اتفاقات در منطقه دریای سرخ را دنبال می‌کند.در همین حال عمان هم حمله آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرد.

رهبر انصارالله: هرگونه حمله امریکا بی پاسخ نخواهد ماند

 عبدالملک الحوثی، رهبر گروه انصارالله یمن در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت که هرگونه حمله امریکا علیه این گروه بی پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش «الجزیره» الحوثی گفت که پاسخی که از آن صحبت می کند بزرگتر از پاسخ قبلی است که دو روز پیش با پهپاد و موشک انجام شد.

رهبر انصارالله یمن اعلام داشت: حمله به ناو امریکایی با ۲۴ پهپاد و چندین موشک انجام شد. پاسخ به هرگونه تجاوز امریکا با سطح بالاتر انجام خواهد شد.

وی افزود: دشمن اسرائیلی بر جنایت، محاصره و اعمال گرسنگی علیه مردم فلسطین اصرار دارد.

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد: موضع واشنگتن و لندن ما را از متوقف ساختن جنایات اسرائیل باز نخواهد داشت.

پیش از این محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله یمن اعلام کرد که این گروه به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌روند ادامه می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد تمامی طرف‌ها را به دوری از تنش فراخواند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار «عدم تنش» پس از حملاتی شد که امریکا و بریتانیا علیه مواضع انصارالله یمن انجام دادند.

به گزارش «روسیا الیوم» استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان گفت که گوترش از تمام طرف های مربوطه می‌خواهد به خاطر صلح و ثبات در دریای سرخ و منطقه، اوضاع را بیش از این تشدید نکنند.

وی افزود که گوترش از «کشورهای مدافع امنیت کشتیرانی در دریای سرخ» می خواهد که قوانین بین المللی را رعایت کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.