کد خبر : 18600
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 8:43

واکنش شدید وزیر آموزش عالی آلمان به حمایت استادان برلین از دانشجویان معترض به جنگ غزه

واکنش شدید وزیر آموزش عالی آلمان به حمایت استادان برلین از دانشجویان معترض به جنگ غزه
بیش از 200تن از اساتید دانشگاه‌های آلمان چهارشنبه از سرکوب خشونت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین انتقاد کرده و حمایت قوی را از این معترضان اعلام کردند.

به گزارش کلینی نیوز  به نقل دویچه وله، از  این اساتید در بیانیه‌ای اعلام کردند که سرکوب معترضان در «دانشگاه آزاد برلین» را محکوم کرده و «از حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز که تسخیر اماکن دانشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود، حمایت می‌کنیم.»

آنها همچنین مدیریت دانشگاه را به قرار دادن دانشجویان در معرض «خشونت پلیس» متهم کردند.

اساتید دانشگاه‌های آلمان در بیانیه خود تصریح کردند: ما از مدیریت دانشگاه برلین می‌خواهیم که از عملیات پلیس علیه دانشجویان خود جلوگیری کرده و از پیگرد کیفری آنها خودداری کند.

 پلیس روز چهارشنبه از دستگیری موقت ۷۹ نفر که ۴۹ نفر آن‌ها زن و ۳۰ نفر مرد بودند خبر داد. گفته می‌شود در ۸۰ مورد رسیدگی کیفری صورت می‌گیرد و ۷۹ فقره تخلف اداری بوده است.

خانم بتینا اشتارک واتسینگر، وزیر آموزش عالی آلمان، به نامه سرگشاده ۲۰۰ مدرس دانشگاهی آلمان در حمایت از تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین،واکنش شدیدی نشان داد.

این سیاستمدار حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) به روزنامه “بیلد” آلمان گفت: «این بیانیه مدرسان دانشگاه‌های برلین تکان‌دهنده است. به جای موضع‌گیری روشن علیه نفرت‌پراکنی اسرائیل‌ستیزانه و یهودستیزانه، اشغالگران دانشگاه به عنوان قربانی معرفی می‌شوند و خشونت‌ورزی بی‌اهمیت جلوه داده می‌شود.»

آقای لیث عارفه، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در آلمان، انتقاد از اعتراضات طرفدار فلسطین را رد کرد. او به خبرگزاری آلمان گفت که دامنه آزادی بیان و آزادی آکادمیک در رابطه با اسرائیل و جنگ غزه در حال کاهش است. او گفت: «ما همه اشکال تعصب از جمله یهودستیزی را محکوم می‌کنیم. همچنین استفاده سیستماتیک از اتهامات نادرست یهودستیزی علیه همه صداهایی که خواستار پایان جنگ هستند را محکوم می‌کنیم.»

این دیپلمات فلسطینی گفت که از اعتراضات دانشجویی حمایت نمی‌کند زیرا این امر مداخله در امور داخلی آلمان است: «اما من از حق هر فرد برای آزادی بیان، آزادی بیان همه، در هر کجا و در هر زمان حمایت می‌کنم. این حق جهانی بشر باید از سوی همگان محافظت شود و همه موظف‌اند در صورت نقض آن اقدام کنند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.