کد خبر : 4138
تاریخ انتشار : شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 14:16

واکنش روسیه به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

واکنش روسیه به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو
پیمان آتلانتیک شمالی ناتو بعد از حمله روسیه به اوکراین جذابیت بیشتری پیدا کرده و سوئد و فنلاند می‌خواهند به آن بپیوندند. مسکو در واکنش به این اقدام اعلام کرده ۱۲ پایگاه‌ نظامی در مرزهای غربی خود تاسیس می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از دویچه وله، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) از تاسیس ۱۲ پایگاه نظامی جدید در مرزهای غربی روسیه  تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

شویگو در ملاقات با نمایندگان ارشد وزارت دفاع و ارتش “افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای روسیه” را محکوم و آمریکا و ناتو را به تشدید تنش متهم کرد.

فنلاند و سوئد روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) تقاضای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را رسما به ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ارائه دادند.

هر دو کشور تا جنگ اوکراین قاطعانه سیاست عدم تعهد نظامی را دنبال می‌کردند اما حمله روسیه به اوکراین سبب تغییر این سیاست راهبردی آنها شد و این کشورها سیاست دفاعی خود را “اصلاح” کردند.

فنلاند با روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. مقامات فنلاندی گفتند ناتو برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور ندارد.

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند روز پنجشنبه ۲۰ مه به روزنامه ایتالیایی “کوریره دلاسرا” گفته است در داخل پیمان ناتو هم کسی علاقه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فنلاند ندارد.

پیمان ناتو در ارتباط با تاسیس پایگاه‌های جدید نظامی روسیه هنوز واکنشی نشان نداده است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.