کد خبر : 4166
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 خرداد 1401 - 8:01

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه قطر،روایت غلط و شیطنت رسانه‌ای

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه قطر،روایت غلط و شیطنت رسانه‌ای
شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز شنبه گفت که رهبری ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای ابراز آمادگی کرده‌ که مصالحه و سازش کند. در سخنان وزیر خارجه قطر دقیقا مشخص نیست که آیا اشاره او به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است یا اینکه به طور کلی سران جمهوری اسلامی را آماده مصالحه توصیف کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز شنبه ۲۱ مه در اظهاراتی در تلویزیون الجزیره با اشاره به گفت‌وگوها بر سر احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفت، علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی “آمادگی خود را برای توافق در مورد پرونده هسته‌ای اعلام کرده است”.

او در ادامه گفت‌وگو با الجزیره گفت دستیابی به نقاط مشترک، ثبات در منطقه خلیج فارس را تقویت کرده و به بازارهای نفت کمک می‌کند.

وزیر خارجه قطر افزود: «پمپاژ نفت ایران به بازار به تثبیت قیمت نفت خام و کاهش تورم کمک می‌کند.»

سفر امیر قطر به تهران؛ میانجی‌گری یا تسهیل‌گری؟

بعد از انتشار گسترده اظهارات وزیر خارجه قطر، سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان او را به دیدار ده روز پیش امیر قطر با آیت‌الله خامنه‌ای در تهران مربوط دانست و گفت چنین روایتی از آن دیدار “کاملا غلط است.”

سعید خطیب‌زاده به خبرگزاری تسنیم گفت علاوه بر این، ترجمه سخنان وزیر خارجه قطر در رسانه‌ها هم با “دقت کافی” انجام نشده و مدعی شد که “یک شیطنت رسانه‌ای و تبلیغاتی هم در میان است.”

تسنیم در ادامه از قول سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نوشته است: «رهبر انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌ بلکه به امیر قطر فرمودند: “ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. آمریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند”.»

خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد که از مضمون سخنان خامنه‌ای “کاملاً مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد”.

مذاکرات احیای برجام که به توافق بسیار نزدیک شده بود، از اسفند ماه گذشته متوقف شده است. پافشاری ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا این مذاکرات را متوقف کرده است.

مقامات آمریکا بارها گفته‌اند که تصمیم ندارند سپاه را از لیست تروریستی خارج کنند.

شیخ تمیم روز جمعه در آلمان و در حالی که در کنار اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ایستاده بود گفت که کشورش آماده است تا در مذاکرات هسته‌ای، بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

در روزهای اخیر برخی از رسانه های غربی و عربی منطقه در گزارش هایی با مضمون پشت پرده سفر امیر قطر به تهران عنوان کرده اند که با توجه به وفقه پیش آمده در برگزاری حضوری مذاکرات وین و باقی ماندن برخی چالش ها بین ایران و آمریکا در جریان برگزاری این مذاکرات، امیر قطر در این سفر با توجه رابطه خوبی که با مقامات دو کشور ایران و آمریکا دارد، تلاش خواهد کرد که به تسهیل این مذاکرات کمک کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.