کد خبر : 12246
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 21:40

حمیدرضا صیدمحمدی

واکنش ایران به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس، جزایر سه‌گانه ایرانی تا ابد متعلق به ایران هستند

واکنش ایران به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس، جزایر سه‌گانه ایرانی تا ابد متعلق به ایران هستند
جمهوری اسلامی ایران به بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس که در پایان نشستی در مسکو، منتشر شده اعتراض کرده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی جزایر سه گانه ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را مردود خواند و تصریح کرد: این جزایر تا ابد متعلق به ایران هستند و صدور این‌گونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

در بیانیه مشترک  روسیه و شورای همکاری خلیج فارس گفته شده است که «وزیران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار امارات متحده عربی و تلاش‌های آن برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کردند» و آن را مرتبط با رعایت مقررات حقوق بین الملل و منشور ملل متحد خواندند.

وزارت خارجه ایران در واکنش به این بخش از بیانیه آن را «مردود» خوانده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است «این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد».

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این و به کرات جزایر سه‌گانه را جزء لاینفک و جدایی‌ناپذیر و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران خوانده و هرگونه ادعایی را در این زمینه محکوم کرده‌اند.

در جریان سفر آذر سال گذشته شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی، دو بیانیه این کشور با عربستان سعودی و رهبران عرب خشم افکار عمومی را در ایران برانگیخت.

بخشی از بیانیه پایانی نشست رهبران کشورهای عرب و چین که به میزبانی ریاض برگزار شد به مساله اختلاف امارات با ایران بر سر مالکیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی درخلیج فارس اختصاص یافته بود.

دولت های عربی حاضر در نشست مشترک با رئیس جمهور چین در بیانیه خود «از همه تلاش‌های صلح آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دو جانبه با رعابت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت قوانین بین المللی» حمایت کرده بودند.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی،  رهبر جمهوری اسلامی ایران،گفته بود در جریان سفر رئیس جمهور به منطقه «خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ما بود».

آقای خرازی گفته بود «این خطا به مثابه این بود که ما هم درباره تایوان که جزو خاک آنها است اظهارنظری کنیم که برای چین موجب خرسندی نشود».

امارات متحده عربی اختلافاتی با ایران درباره حاکمیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک دارد که سابقه آن به چند دهه قبل می رسد.

در اختیار داشتن جزایر سه‌گانه برای کنترل عبور و مرور دریایی در تنگه هرمز مهم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.