کد خبر : 5711
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 15:50

واکنش ایران به اتهام‌زنی بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران

واکنش ایران به اتهام‌زنی بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران

به گزارش کلینی نیوز به تقل از ایرنا، در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۷ که در تارنمای اجلاس امسال منتشر شده، ضمن اعلام تعهد این کشورها بر ممانعت از ساخت “سلاح هسته ای” ادعایی به وسیله ایران، ابراز “تاسف” شده که با وجود تلاش های دیپلماتیک فشرده برای از سرگیری کامل اجرای برجام، ایران

به گزارش کلینی نیوز به تقل از ایرنا، در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۷ که در تارنمای اجلاس امسال منتشر شده، ضمن اعلام تعهد این کشورها بر ممانعت از ساخت “سلاح هسته ای” ادعایی به وسیله ایران، ابراز “تاسف” شده که با وجود تلاش های دیپلماتیک فشرده برای از سرگیری کامل اجرای برجام، ایران “هنوز فرصت را برای نهایی کردن توافق غنیمت نشمرده است”.

کشورهای عضو گروه ۷ در این بیانیه مدعی شدند که با دیگر شرکای بین المللی همکاری خواهند کرد تا مسئله افزایش فعالیت‌های هسته ایران را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه این بیانیه عنوان شد: راه‌حل دیپلماتیک کماکان بهترین راه برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران است.
گروه ۷ با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام، از ایران خواست که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و “فوراً” با فراهم ساختن اطلاعات معتبر فنی مورد نیاز آژانس برای روشن شدن و حل مسائل باقیمانده مرتبط با پادمان هسته ای، عمل کند.

۷ کشور صنعتی در ادامه بیانیه خود به شدت آنچه را که “فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده” ایران در منطقه خواندند، محکوم کرده و از تهران خواستند تمامی فعالیت‌های موشکی بالستیک، اشاعه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف سازد. این کشورها در ادامه بدون اینکه مدرک و سندی در مورد ادعاهایشان ارائه کنند، مدعی شدند که تهدیدهای ایران علیه امنیت دریانوردی “به ثبات منطقه ای” آسیب می رساند.

گروه ۷ ضمن استقبال از ابتکارعمل‌های منطقه‌ای برای بهبود روابط دوجانبه، از ایران خواست تا در برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه فعالانه مشارکت کند. در بیانیه این گروه اتهامات بی‌پایه و اساس و غیرمستندی در مورد مسئله حقوق بشر در ایران مطرح شده است.

واکنش ایران به بیانیه گروه هفت

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه هفتم تیر (۲۸ ژوئن) در واکنش به بیانیه نهایی نشست سران کشورهای گروه هفت در آلمان گفت: «ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه هفت که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی موارد مطرح شده بالا را “بی پایه، یکجانبه، و ناعادلانه” دانست و گفت: «بیانیه سران گروه هفت، عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری علیه ملت شریف ایران را نادیده می‌گیرد».

او هم‌چنین مدعی شد که بیانیه اتهاماتی “بی‌اساس” در مورد عدم همکاری‌های پادمانی جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زده است

خبرگزاری فارس به نقل از کنعانی نوشت که جمهوری اسلامی بر “تعهد صریح” خود مبنی بر اینکه “ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند” تاکید می‌کند، اما  برنامه موشکی ایران “هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست”.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.