کد خبر : 5248
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 20:21

واکنش ابراهیم رئیسی به تحریم‌های تازه: از سویی پیغام مذاکره و توافق می‌فرستند و از سویی بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند

واکنش ابراهیم رئیسی به تحریم‌های تازه: از سویی پیغام مذاکره و توافق می‌فرستند و از سویی بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه با ابراز تعجب از تحریم‌های تازه آمریکا، از عملکرد سیاست خارجی این کشور در قبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، آقای رئیسی گفت: « من از آمریکایی‌ها متعجبم که از سویی پیغام مذاکره و توافق می‌فرستند و از سویی بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند. این چه نحو عمل کردن است؟»

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پیشتر بار دیگر تحریم‌های ایران را افزایش داد.

در دور تازه تحریم‌ها، چند شرکت اماراتی، چینی و ایرانی که به گفته آمریکا در صادرات محصولات نفتی ایران دست دارند، تحریم شدند.

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]به رغم ادامه‌دار شدن بن‌بست مذاکرات وین، هنوز هیچ از یک دو طرف از فروپاشی این مذاکرات صحبتی نکرده‌اند و برعکس، هر دو طرف هرازگاهی ابراز امیدواری می‌کنند که در نهایت توافقی حاصل شود.[/su_note]

رایان نلسون، معاون مبارزه با تروریسم وزارت دارایی آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که در «نبود یک توافق»، آمریکا به تلاش‌هایش برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی از ایران ادامه می‌دهد.

اما ابراهیم رئیسی در واکنش گفت: «حالا می‌خواهند ما را با تحریم‌ها محدود کنند. مگر تحریم‌ها توانسته ما را محدود کند؟»

رئیس‌جمهور ایران همچنین آمریکا را به «میثاق‌شکنی» متهم کرد و گفت: «دنیا باید به ما حق بدهد که به آمریکا اعتماد نکنیم.»

اشاره آقای رئیسی به خروج آمریکا از توافق برجام است که در سال ۲۰۱۸ رخ داد و موجب شد تا بعد از گذشت یکسال، ایران نیز به شکل گام به گام از اجرای تعهدات برجامی‌اش خودداری کند.

بیشتر بخوانید:

به جز آقای رئیسی، پنج‌شنبه شب مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد.

آقای صفری گفت که پتروشیمی ایران پیش از این نیز تحریم‌ بوده و صادرات محصولات نفتی «از مسیرهای مختلف» همچنان ادامه خواهد داشت.

به رغم این اظهارات، تهران همیشه به این تحریم‌ها اعتراض داشته و اخیرا گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در سفری به تهران از اثرات گسترده تحریم‌ها بر وضعیت حقوق بشر در ایران گزارشی تهیه کرد.

به گفته آلنا دوهان، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، این تحریم‌ها بر آموزش و بهداشت کشور اثر قابل‌توجهی داشته و همچنین به اقتصاد ایران نیز ضربه زده است.

او همچنین گفت که به دلیل همین تحریم‌ها، درآمدهای حکومت ایران بسیار کاهش یافته و در کنار بحران اقتصادی، شرایط معیشت و رفاه در ایران تحت تاثیر قرار گرفته است.

مذاکرات احیای برجام که با هدف رفع تحریم‌های آمریکا و اجرای دوباره محدودیت‌های برجامی توسط ایران، بیش از یک سال‌ پیش در وین آغاز شد، در حال حاضر تعلیق شده است.

به رغم ادامه‌دار شدن بن‌بست مذاکرات وین، هنوز هیچ از یک دو طرف از فروپاشی این مذاکرات صحبتی نکرده‌اند و برعکس، هر دو طرف هرازگاهی ابراز امیدواری می‌کنند که در نهایت توافقی حاصل شود.

تحریم‌های تازه‌ای که از سوی آمریکا تعیین شد نیز از سوی برخی ناظران، گامی برای فشار بر تهران با هدف به نتیجه رسیدن مذاکرات تعبیر شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.