کد خبر : 16738
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1402 - 8:55

واکنش‌ها به حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه

واکنش‌ها به حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه
پس از حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه، روسیه، ایران، جنبش حماس و چند تن از شخصیت‌های عراقی به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش کلینی نیوز ، وزارت خارجه روسیه حملات هوایی امریکا به خاک عراق و سوریه را محکوم کرد و خواستار برگزاری جلسه فوری در شورای امنیت شد.

به گزارش «اسپوتنیک» ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز شنبه (۳ فوریه) گفت: ما به شدت تجاوز آشکار امریکا و بریتانیا علیه کشورهای دارای حاکمیت را محکوم می کنیم.

زاخارووا ادامه داد: ما فورا از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد به بررسی اوضاع به وجود آمده می پردازیم.

وی افزود که امریکا با اقدامات خود در تلاش است تا کشورهای خاورمیانه را به درگیری بکشاند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: واضح است که حملات هوایی تشدید بیش از پیش درگیری است. آنها عامدانه تلاش می‌کنند از طریق حمله به آنچه به ادعای خود «اهداف گروههای طرفدار ایران» می خوانند، اغلب کشورهای خاورمیانه را به درگیری بکشانند.

ارتش سوریه: حملات آمریکا در راستای احیای داعش بود

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع سوریه به حملات هوایی بامداد امروز آمریکا در مناطقی از سوریه و عراق واکنش نشان داد و گفت که اشغالگری آمریکا در سوریه پایان خواهد یافت.

به نوشته خبرگزاری سوریه سانا، در این بیانیه آمده است: «بامداد امروز، نیروهای اشغالگر آمریکایی در برخی مواضع و روستاها در منطقه شرقیه در سوریه و نزدیک مرز عراق، اقدام به حملات هوایی کردند که منجر به شهادت تعدادی از غیرنظامیان و نظامیان و مجروح شدن تعدادی دیگر و وارد آمدن خسارت قابل توجه به اموال عمومی و خصوصی شد».

وزارت دفاع سوریه افزود: «منطقه مورد هدف حملات آمریکا در شرق سوریه همان منطقه‌ای است که ارتش عربی سوریه با بقایای گروه تروریستی داعش می‌جنگد، این مسأله بر این واقعیت تاکید می‌کند که ایالات متحده همسو و متحد تروریست‌ها است و با تمام ابزارهای کثیف برای احیای آن به عنوان بازوی میدانی برای خود در سوریه و عراق تلاش می‌کند».

به گفته این وزارتخانه، حمله نیروهای اشغالگر آمریکایی در بامداد امروز هیچ توجیهی جز تلاش برای تضعیف توانایی ارتش عربی سوریه و پیمانان آن در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد.

 ائتلاف بین المللی تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق تبدل شده است

به گزارش شبکه خبری العالم، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق هم در واکنش به حملات هوایی آمریکا به مناطقی در غرب عراق، تاکید کرد که ائتلاف بین المللی از ماموریت محول شده به آن و اختیاراتی که به آن اعطا شده، فراتر رفته و به تهدیدی برای امنیت و ثبات عراق تبدل شده است.

علاوه بر السودانی، سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، حملات هوایی آمریکا به تعدادی از مقرها و مواضع در مرزهای عراق و سوریه را محکوم کرد.

گفتنی است ساعاتی قبل نیز یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای با اشاره به حملات هوایی آمریکا اعلام کرد: این حملات هوایی نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شوند و ضمن تضعیف تلاش‌های دولت، تهدیدی محسوب می‌شوند که می‌توانند به نتایجی نامطلوب با اثرات وخیم بر روی امنیت و ثبات عراق و منطقه ختم شوند.

باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در بیانیه‌‌ای گفته که آمریکا به مناطقی در شهرک‌های عکاشات و القائم عراق، «از جمله مناطقی که نیروهای امنیتی این کشور در آن مستقر هستند» حمله کرده است.

نیروهای مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه ۱۴ بهمن (۳ فوریه) چند ساعت پس از حملات ارتش آمریکا اعلام کردند، حملات خود را به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه را آغاز کردند. پایگاه “التنف” در سوریه و “الحریر” در اربیل و “عین الاسد” در عراق هدف حملات موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت قرار گرفتند.پایگاه‌های یاد شده که سربازان آمریکایی در آن مستقر هستند،

ایران حملات را شدیدا محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه واکنش نشان داده و این حملات را شدیدا محکوم کرد.

وی افزود: حمله شب گذشته به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

یک منبع آگاه امنیتی در مرکز مستشاری ایران در سوریه طی گفتگو با رسانه یونیوز، حملات بامداد امروز آمریکا به عراق و سوریه را نقض آشکار حاکمیت این کشورها و تعدی به اراضیشان دانست و آن را محکوم کرد. این حمله پیامدهایی جدی برای وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه دارد و موجب واکنش‌های بیشتر به این رفتارهای تهاجمی خواهد شد. دولت‌ها و ملت‌های این دو کشور، هیچ گونه اشغال و تجاوز به سرزمین‌های خود را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

حماس: حملات آمریکا به عراق و سوریه، نقض حاکمیت این دو کشور

همچنین جنبش مقاومت اسلامی حماس، حملات آمریکا به عراق و سوریه را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی خطرناک، نقض حاکمیت این دو کشور، تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه و خدمت به دشمن صهیونیستی و اهداف توسعه‌طلبانه آن و اقدامی در راستای سرپوش نهادن بر جنایات آن در غزه دانست.

حماس افزود: مسئولیت عواقب و پیامدهای حملات به عراق و سوریه را که صرفا موجب تشدید تنش در منطقه خواهد شد، متوجه دولت بایدن می‌دانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.