کد خبر : 16021
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1402 - 19:10

واکنش‌های بین‌المللی به انفجارهای ۱۳دی کرمان

واکنش‌های بین‌المللی به انفجارهای ۱۳دی کرمان
فرض اولیه ایالات متحده این است که گروه حکومت اسلامی (داعش) یا یک گروه وابسته به آن مسئول حمله روز چهارشنبه در ایران است

به گزارش کلینی نیوز،خبرگزاری بلومبرگ عصر ۱۳ دی در گزارشی به نقل از دو منبع آشنا به تحلیل‌های دولت آمریکا نوشت: «فرض اولیه ایالات متحده این است که گروه حکومت اسلامی (داعش) یا یک گروه وابسته به آن مسئول حمله روز چهارشنبه در ایران است».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز در پیامی این انفجارها را «از نظر ظالمانه بودن و ددمنشی» شوک‌آور خواند و با «تسلیت» به رهبران جمهوری اسلامی، گفت که «تروریسم در همه اشکال آن محکوم است».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز به خاطر آنچه که «حملات تروریستی شنیع» در ایران خواند، به رهبران جمهوری اسلامی تسلیت گفت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، قرار بود روز پنجشنبه به ترکیه سفر کند ولی معاون دفتر سیاسی او عصر چهارشنبه خبر داد که این سفر لغو شده است.

سخنگوی مسئول سیاسی اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای، به «شدت» این انفجارها را محکوم و با مردم ایران ابراز همدردی کرد.

او افزود که «این ترور تعداد شوک‌آوری کشته و زخمی برجا گذاشته است. فکر ما با قربانیان و خانواده‌های آن‌هاست. عاملان این حادثه باید حساب پس بدهند».

دبیرکل سازمان ملل نیز به «شدت» این حمله را محکوم کرد.

سخنگوی آنتونیو گوترش در بیانه‌ای گفت: «دبیرکل سازمان ملل امروز به مراسم سالگرد در شهر کرمان جمهوری اسلامی ایران را که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی برجا گذاشت، به شدت محکوم می‌کند».

دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دولت‌های آلمان، فرانسه، هلند، ایرلند و نروژ ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

دولت‌های عراق، عمان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و روسیه هم این واقعه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند و محکوم کردند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ارسال پیامی، حادثه تروریستی را کرمان را به آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی و ملت ایران، تسلیت گفت.

اسد با اشاره به اینکه ملت سوریه، شریک غم قربانیان این حادثه تروریستی هستند، گفت: این حملات که غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد، بیانگر میزان عجز تروریستها و حامیانشان است.

وی همچنین گفت که حامیان تروریستها نتوانسته‌اند کاری کنند که ملتها از اصول خود دست بردارند و دفاع از حاکمیت خود را رها کنند.

شهید قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ سال ۹۸ در عراق به فرمان  مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شهادت رسید.

در پی شهادت  سردار فاسم سلیمانی به تلافی این جنایت آمریکا، پایگاه نظامی الاسد آمریکا در خاک عراق هدف موشک های نقطه زن ایران قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.