کد خبر : 16352
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 8:25

هشدار مقام سازمان ملل؛ نابودی غزه نسلی را به باد می‌دهد

هشدار مقام سازمان ملل؛ نابودی غزه نسلی را به باد می‌دهد
فیلیپ لازارینی، رئیس «آنروا» آژانس اصلی امدادرسانی سازمان ملل متحد در غزه، به تازگی از این محل بازگشت. این چهارمین سفر او پس از آغاز جنگ در غزه است.

به گزارش کلینی نیوز،  آقای لازارینی در گفت و گو با بی بی سی می‌گوید: «امروز بیش از نیم میلیون کودک در سیستم مدارس ابتدایی و متوسطه تحصیل می‌کنند. چه طور آنها به مدارس خود برگردند اگر که شما نتوانید والدین آنها را به خانه‌هایشان که به کلی ویران شده بازگردانید. و من نگرانم که ما در اینجا در معرض خطر از دست دادن نسلی از کودکان باشیم.»

تصاویری از شادی سربازان اسرائیلی هنگام انفجار موسسات آموزشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از جمله تصویری که تخریب کامل یک مدرسه آبی رنگ متمایز سازمان ملل را در شمال غزه نشان می‌دهد.

چنین حوادثی منجر شده که اسرائیل با اتهام «مجازات دسته جمعی» روبرو شود؛ این که آنها به طور روشمند و عمدی موسسات از جمله مدارس را در انتقام از یورش افراد مسلح حماس در هفتم اکتبر، تخریب می کنند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که تنها ۱۳ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه فعال است و بسیاری از این تعداد نیز در حملات هوایی آسیب دیده‌اند. با کمبود تجهیزات پزشکی اولیه، کسانی که نیاز به درمان دارند، اغلب بدون معالجه مانده‌اند.

به گزارش ‌دفترهماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل (اوچا)، بیماران سرطانی، افرادی که باید کلیه آنها دیالیز شود و یا نوزادان بیماری که تازه به دنیا آمده‌اند، اینها به ویژه آسیب‌پذیر هستند و نیاز به درمان تخصصی دارند.

او که به وضوح نگران است به من می‌گوید: «حقایق روی زمین واقعاً به این سمت پیش می‌رود، هرچه جنگ طولانی‌تر شود، وضعیت برای بیش از یک میلیون آواره غزه بدتر خواهد شد.»

آقای لازارینی همچنین گفت: «آنچه که ما شاهد آن بودیم، فروپاشی نظم مدنی است. تقریباً تمام زیرساخت‌ها از جمله آب و برق به شدت آسیب دیده است، بنابراین خدمات عمومی اولیه در غزه دیگر در دسترس نیست.»

برخی از سیاستمداران برجسته راست‌گرای اسرائیل، از جمله اعضای دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، تنها راه تضمین امنیت اسرائیل را «تشویق» غیرنظامیان برای ترک غزه به مقصد مصر یا دیگر کشورهای عربی می‌دانند تا راه برای ایجاد شهرک‌های یهودی در این قلمرو هموار شود.

اسرائیل اتهامات مبنی بر تبدیل عمدی غزه به زمین بایر را رد می‌کند، اما آقای لازارینی نگران است که مردم چاره‌ای جز خروج از غزه نداشته باشند.

سیاست رسمی دولت اسرائیل این است که در نهایت هیچ اسرائیلی در غزه باقی نخواهد ماند، اما پرسش اینجاست که اگر در نهایت این جنگ به پایان برسد، آن روز چه چیزی از این سرزمین باقی خواهد ماند؟

جنگ در غزه تاکنون منجر به تلفات بی‌سابقه‌ای شده است، اما نگرانی‌ها در مورد تخریب ساختمان‌های عمومی و خصوصی نیز افزایش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.