کد خبر : 16361
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 9:45

نیروگاه هسته‌ای ضبعه؛اولین نیروگاه هسته‌ای مصر

نیروگاه هسته‌ای ضبعه؛اولین نیروگاه هسته‌ای مصر
نیروگاه ضبعه اولین نیروگاه هسته‌ای مصر است. شرکت «روس اتم» آن را در استان مطروح در سواحل مدیترانه در حدود 300 کیلومتری شمال غربی قاهره می‌سازد. این طرح در حال احداث اولین پروژه بزرگ این شرکت روسی در قاره آفریقا است.

به گزارش کلینی نیوز، «روس اتم» قرار است با ساخت چهار نیروگاه واحدهای ایستگاه تا سال ۲۰۲۸ و تامین سوخت هسته‌ای ایستگاه در طول چرخه عمر هسته‌ای آن (۶۰ سال) و همچنین ارائه خدمات آموزش کارکنان و تعمیرات و نگهداری به مدت ۱۰ سال پس از شروع به کار هر واحد را انجام دهد.

شبکه خبری پایگاه خبری شبکه العالم  گزارش کرد که دادستان کل مصر انتشار مطالب مربوط به پروژه ساخت تاسیسات هسته ای در شمال غرب کشور باتوافق با روسیه، را ممنوع کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، جمعه ۲۹ دی، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در اولین مراسم بتن‌ریزی در پایگاه چهارمین واحد نیروگاه هسته‌ای ضبعه در مصر شرکت کند.

پسکوف، جمعه همچنین به خبرنگاران گفت: «مشارکت رئیس جمهوری روسیه در این مراسم بسیار مهم در حال آماده شدن است. ما به همکاری خود با شرکای مصری در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهیم، (مصر) شریک بسیار مهمی برای ما از جمله در زمینه فناوری پیشرفته است که زمینه بسیار مهمی برای توسعه در مصر است.»

این سخنگو در ادامه تاکید کرد: «مسکو رهبر بلامنازع صنعت هسته‌ای در جهان است، ما خدمات بهتر، ارزان‌تر و باکیفیت ارائه می‌دهیم و رقابت با ما برای سایر فعالان بازار بسیار دشوار است.»

شایان ذکر است که اولین مرحله بتن‌ریزی در واحد چهارم نیروگاه اتمی «ضبعه»، پایان دوره مقدماتی و انتقال به فاز اصلی ساخت بلوک‌های نیروگاه را به دنبال خواهد داشت.

مصر در چارچوب سند راهبردی توسعه پایدار ۲۰۳۰می‌کوشد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰تا ۴۴درصد افزایش دهد.

قاهره و مسکو در ۱۹ نوامبر سال گذشته، توافقی امضا کردند که به موجب آن روسیه باید یک نیروگاه هسته ای در منطقه ضبعه واقع در شمال غرب مصر تاسیس کند، وامی که روسیه برای ساخت این نیروگاه به مصر اعطا خواهد کرد، ظرف مدت ۳۵ سال بازگردانده خواهد شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.