کد خبر : 10510
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 - 12:47

کریم رئوف

نقش جریان هزاره گرا در مسمومیت دانش آموزان سریالی مدارس

نقش جریان هزاره گرا در مسمومیت دانش آموزان سریالی مدارس
طی چند روز گذشته در فضای مجازی از قول فاضل مبیدی خبری را منتشر شد که گروهی موسوم به هزاره گرا پشت مسمومیت های سریالی مدارس و مرکز ثقل این گروه قم و اصفهان است.

به گزارش کلینی نیوز، مسمومیت سریالی در مدارس دخترانه ی کشور از روز ۹ آذر ماه در هنرستان نور در قم آغاز شد و از آن زمان این اتفاق در ده ها مدرسه ی دیگر در قم، اردبیل، تهران و بروجرد تکرار شده است. در میان این مسمومیت های سریالی یک مورد مدرسه ی پسرانه نیز وجود دارد که روز ۲۵ بهمن ماه در یک راهنمایی پسرانه در قم بود.

گفته می‌شود نهادهای امنیتی و قضایی در حال بررسی دلایل این موضوع هستند، با این حال روند این تحقیقات هنوز منجر به نتیجه ی روشن و پاسخگویی به افکار عمومی نشده‌ است.

شبکه شرق روز هفتم اسفندماه به نقل از محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم نوشت گروهی موسوم به هزاره‌ گرا در پشت این مسمومیت‌ های سریالی است.

 وی هم چینین گفته است: «یک جامعه‌شناس که نمی‌توانم نامش را بگویم در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ و در جلسه‌ای این موضوع را برای برخی شرح داده‌است. در این تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده‌است که هزاره‌ گراها این اقدامات را انجام می‌دهند. این مسمومیت‌ها اتفاقی نیست.

این جریان شبیه طالبان هستند، گرچه طالبان اجازه نمی‌دهد دختران به دانشگاه بروند اما این گروه می‌گویند دختر نهایتاً تا سوم دبستان باید درس بخواند. من در شگفتم که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و موضوع برای مردم شفاف نمی‌کند.»

همشهری آنلاین در روز هشتم اسفند ماه به نقل از این استاد حوزه و دانشگاه انتشار خبری از قول خود مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان دختر قم توسط جریان «هزاره گرا» را رد کرد.

وی تصریح کرد:جریان هزاره گرا برای ایران نیست افرادی هستند که اعتقاد دارند هر هزار سال مصلحی ظهور می کند، این دوست بنده گفته بود که تحقیقاتی کرده که این جریان در کشور درحال شکل گیری و مرکز آن در قم و اصفهان است، در مسیحیت و یهودیت هست.

 بررسی آرشیو اخبار نشان می دهد که اتفاقات مشابهی حدود ۸ سال پیش در افغانستان رخ داده است که در آن زمان به طالبان – که در حکومت نبود و با تحصیل دختران مخالفت می کرد – نسبت داده می شد.

در زیر تصاویری از آرشیو خبرهای ۸ سال پیش رسانه های ایرانی و افغانستانی را می بینید:

[su_image_carousel source=”media: 10525,10524,10523,10522,10521,10520,10519″ slides_style=”photo” align=”center” link=”lightbox”]

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.