کد خبر : 19814
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 11:24

نفت‌کش‌ آسیب‌دیده در سنگاپور حامل نفت ایران نیست

نفت‌کش‌ آسیب‌دیده در سنگاپور حامل نفت ایران  نیست
وزارت نفت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌کدام از نفتکش‌های آسیب‌دیده در آب‌های سنگاپور مرتبط با این کشور نبوده‌ و محموله آنها نیز متعلق به جمهوری اسلامی نیست. این دو نفتکش با یکدیگر تصادم کرده و آتش گرفتند.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دو نفتکش بزرگ حامل نفت ایران در نزدیکی سنگاپور، پس از برخورد با یکدیگر آتش گرفتند. بر اساس این گزارش، نفتکش‌های «هافنیا نیل» و «سیریز ۱»، صبح جمعه ۲۹ تیر، دچار آتش‌سوزی شدند. دو خدمه آن که مجروح شده بودند با هلی‌کوپتر نجات داده شده و بقیه با قایق‌های نجات، نفتکش‌ها را ترک کردند.

مالزی یک نفتکش بزرگ را توقیف کرده است که روز جمعه با کشتی دیگری برخورد کرد و سپس از محل حادثه گریخت و سیستم ردیابی خود را خاموش کرد.

گارد ساحلی مالزی می‌گوید که نفتکش «سِرِس ۱» و همچنین دو یدک‌کش آن را توقیف کرده است.

شرکت هافنیا برخورد نفت‌کش خود با کشتی چینی سیرس۱را  تایید و اعلام کرد یک یدک‌کش برای کمک به عملیات مهار آتش به این منطقه فرستاده است.

براساس داده‌های ردیابی دریانوردی، نفتکش هافنیا نیل حامل ۳۰۰ هزار بشکه «نفتا» بود. نفتا ماده‌ای است که از نفت خام تهیه شده و به شدت اشتعال‌زا است.
براساس این داده‌ها، نفتکش بزرگ سیرز ۱ نیز آخرین بار حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران بوده است.

مت استنلی، رئیس بخش تعامل بازار شرکت «کپلر» می‌گوید نفت‌کش سیرس ۱ در طول این سال‌ها بارها ردیاب خود را خاموش کرده ولی آخرین سیگنالی که ارسال کرده نشان می‌دهد حامل نفت خام ایران بوده است. به گفته او، با توجه به آخرین موقعیت، این نفتکش بزرگ به سوی چین می‌رفته است.

وزارت نفت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌کدام از نفتکش‌های آسیب‌دیده در آب‌های سنگاپور مرتبط با این کشور نبوده‌ و محموله آنها نیز متعلق به جمهوری اسلامی نیست. این دو نفتکش با یکدیگر تصادم کرده و آتش گرفتند.

خبرگزاری شانا وابسته به وزات نفت ایران گفت: « در شرایطی که ایران توانسته تولید و صادرات نفت خود را با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش دهد، مشخص نیست انتساب محموله این نفتکش غول‌پیکر به ایران با چه هدف و نیتی از سوی رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.»

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.