کد خبر : 12547
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 8:10

نشست فوق‌العاده علمای شیعه افغانستان؛ طالبان تمامی محدودیت‌های مراسم محرم را بردارند

نشست فوق‌العاده علمای شیعه افغانستان؛ طالبان تمامی محدودیت‌های مراسم محرم را بردارند
شیعیان همچنین از مقام‌های طالبان خواستند تا در مراسم محرم شرکت کنند

به گزارش کلینی نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی،شورای علمای شیعه افغانستان با برگزاری نشست «فوق‌العاده» با حضور ده‌ها عالم دینی در کابل خواستار لغو تمامی محدودیت‌ها بر مراسم محرم از طرف رژیم طالبان شد.

در این نشست که روز شنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه)، با حضور رئیس و اعضای شورای علمای شیعه افغانستان، رئیس شورای عالی علمای امامیه، ملاامامان و مسئولان مساجد و تکیه‌خانه‌های تمامی مناطق شهر کابل برگزار شد، از طالبان خواسته شد که ضمن رفع محدودیت‌ها، در این مراسم‌های مذهبی شرکت کنند.

شماری از عالمانی دینی در این جلسه، برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی طالبان با عزاداران حسینی و پائین آوردن پرچم‌های مربوط به امام سوم شیعیان را از برخی مناطق شهر کابل، مایه تاسف عمیق دانستند.

در قطع‌نامه این نشست تاکید شده است: «بر اساس خواسته مردم عزادار، تمامی علمای تشیع از امارت اسلامی می‌خواهند که محدودیت‌ها بر برگزاری مراسم عزاداری محرم را بردارند و همچنین، از نصب پرچم‌های عزاداری که به نشانه عزاداری به نام امام حسین برافراشته می‌شود، در هیچ‌جا جلوگیری نشود.»

هم‌چنین در این نشست، طومارهایی که روزهای گذشته در مساجد مختلف کابل و شهرهای دیگر، برای برداشته شدن محدودیت‌ها امضا شده بود، نیز نشان داده شد. در این‌ طومارها، شهروندان کشور و عزاداران ماه محرم از مقام‌های امنیتی طالبان خواستند تا امنیت تامین شود و محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم محرم و عاشورا برداشته شود.

آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، در این نشست گفت که با توجه به محدودیت‌هایی که اخیرا در رابطه با محرم و عاشورا در کابل و شهرهای دیگر افغانستان به وجود آمده است، آن‌ها در این جلسه توافق کردند که این قطع‌نامه را در دسترس مسئولان طالبان قرار دهند تا به آن‌ها رسیدگی شود. او گفت که خواست مردم رفع تمام محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم است و اینکه از نصب پرچم‌ها جلوگیری نشود.

از سویی دیگر هم، سید حسین عالمی بلخی، معاون شورای علمای شیعه افغانستان، با ابراز تشکر از رژیم طالبان به‌دلیل تامین امنیت در ماه محرم در سال گذشته، تاکید کرد که مردم از حاکمان فعلی انتظار دارند که برای تامین امنیت، بیشتر تلاش کنند و او امیدوار است که مسئولان کنونی با عزاداران امام سوم شیعیان همراه شده و در مراسم‌ها شرکت کنند.

این نشست فوق‌العاده شورای علمای شیعه افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که طالبان با آغاز ماه محرم، محدودیت‌هایی را برای برگزاری این مراسم وضع کرده و از شیعیان خواسته‌اند که از نصب پرچم‌ها و برپایی سقاخانه‌ها در کابل و شهرهای دیگر جلوگیری کنند. هرچند طالبان اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای برگزاری این مراسم مذهبی وجود ندارد، اما نیروهای این گروه عملا پرچم‌های مذهبی را در نقاطی از شهر کابل و شهرهای دیگر جمع‌آوری کرده‌اند.

با این حال، باقر محسینی که فردی آگاه به مسائل سیاسی است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که طالبان در واقع هیچ عقیده و باوری به این مراسم‌های مذهبی ندارند و به شدت با آن مخالف‌اند، اما این مخالفتشان را نمی‌توانند علنی بیان کنند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.