کد خبر : 3226
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 10:28

نزاع ۹۰ هزار نفر را روانه پزشکی قانونی تهران کرد

نزاع ۹۰ هزار نفر را روانه پزشکی قانونی تهران کرد
آمارهای پزشکی قانونی استان تهران نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۹۰ هزارنفر به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی در این استان مراجعه‌کرده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به پرونده‌های رسیدگی شده از نزاع در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد:‌ در سال گذشته ۹۶ هزار و ۵۰۳ نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ که شمار مراجعه کنندگان ۹۵ هزار و ۴۷ تن بود، ۱.۵ درصدافزایش یافته است.

همچنین از میان کل مراجعه کنندگان به مراکز پزشکی قانونی استان تهران به دلیل آسیب های ناشی از نزاع درسال گذشته ۶۱ هزار و۶۶ نفر مرد و ۳۵ هزار و۴۳۷ نفر زن بودند.

این آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه حدود ۲۶۴ نفر به مراکز پزشکی قانونی آن هم فقط در استان تهران مراجعه کرده‌اند، تا آسیب‌های ناشی از نزاع در آنان موارد بررسی قرار گیرد. به این آمار باید شمار افرادی را هم که درگیر نزاع شده اما به دلایل مختلف حاضر به شکایت و پیگیری آن نشده‌اند را هم اضافه کرد.

دلایل مختلف برای نزاع در ایران

به گزارش خبرگزاری آنا، در سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره آمار نزاع و درگیری در ایران و دلایل این موضوع منتشر شده است.

از جمله خبرگزاری آنا در آذرماه سال ۱۴۰۰ در گزارشی از نوسانات شدید قیمت‌ها، اختلاف طبقاتی، افسردگی، اختلالات شخصیتی و بی‌عدالتی به عنوان شماری از مهمترین دلایلی نام برد که در سال‌های اخیر موجب افزایش نزاع و درگیری در ایران شده است.

این گزارش می‌افزاید که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۳۵ هزار نفر در سراسر کشور به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند.

آنا می‌نویسد که بیشترین تعداد مراجعه‌ به مراکز پزشکی قانونی بر اثر درگیری، برحسب جمعیت در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان و کمترین میزان نیز در استان‌های هرمزگان و بوشهر به ثبت رسید.

خبرگزاری تسنیم نیز آبان ماه سال ۱۴۰۰ در گزارشی با استناد به آمارهای رسمی پزشکی قانونی کشور نوشت که حدود ۴۰ درصد از معاینه‌های انجام شده در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور در نیمه نخست سال گذشته، به آسیب‌های ناشی از درگیری مربوط بوده است.

شماری از کارشناسان، “کاهش میزان تحمل شهروندان” و در عین حال “ناامیدی از احقاق حق در دستگاه‌های قضایی” را دلیل اصلی بسیاری از نزاع‌ها در ایران می‌دانند و معتقدند که به دلیل “سیر طولانی و فرسایشی پیگیری پرونده‌ها در دادگاه‌های ایران”، برخی از شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند که باید شخصا و با اتکا به زور بازو “حقشان را بگیرند”.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.