کد خبر : 9505
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آذر 1401 - 8:45

حمیدرضا صیدمحمدی

ناکامی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی۲۰۲۲قطر

ناکامی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی۲۰۲۲قطر
دومین حذف متوالی تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله گروهی جام جهانی، عرصه ورزش این کشور را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، کارشناسان یک شبکه تلویزیونی ورزشی در قطر پس از ناکامی تیم ملی آلمان در مسابقات مرحله گروهی و حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ به تمسخر حرکت نمادین بازیکنان این تیم در نخستین روز این رقابت‌ها پرداختند.

صفحه توییتر این شبکه ورزشی پس از آنکه تیم ملی آلمان پنجشنبه شب به رغم پیروزی مقابل کاستاریکا موفق به صعود از گروه خود نشد و برای دومین دوره متوالی از راهیابی به مرحله حذفی مسابقات جام جهانی باز ماند با انتشار پست‌هایی انتقادی، حرکت نمادین بازیکنان مانشافت پیش از نخستین بازی در این تورنمنت را به چالش کشید.

پیام‌های متعددی با محوریت انتقاد از اعتراض آلمان‌ها در حساب توییتری شبکه الکاس قطر منتشر شده که در جالب‌‌ترین آنها امده است: «آلمان دهانش را بست و دروازه‌اش را باز کرد.»

در توییتی دیگر به نقل از یک خبرنگار غنایی آمده است: «آلمان دهانش را بست در حالی که در سکوت به خانه بازگشت.» این خبرنگار سپس از بازیکنان آلمان می‌خواهد دفعه بعد که برای بازی به یک تورنمنت می‌روند از اظهارنظرهای سیاسی خودداری کنند.

شاگردان هانسی فلیک در عکس دسته جمعی خود پیش از مسابقه با ژاپن در روز ۲۳ نوامبر با گذاشتن دست بر دهان به شکل نمادین نسبت به دستورالعمل فیفا برای متمرکز شدن تیم‌ها روی فوتبال و پرهیز از هر گونه اقدام به منظور نقد وضعیت حقوق بشر و حمایت از دگرباشان جنسی اعتراض کرده بودند.

این در حالیست که کاپیتان‌‌های اغلب تیم‌های اروپایی حاضر در این مسابقات از پیش وعده داده بودند که در جریان رقابت‌ها از بازوبند موسوم به «یک عشق» به منظور حمایت از دگرباشی جنسی که در قطر ممنوع و مستوجب دست کم سه سال زندان است، استفاده کنند.

ناکامی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی2022قطر

 

یکی از ویدیویی‌هایی که برای به چالش کشیدن این حرکت پس از حذف تیم ملی آلمان در حساب توییتری شبکه الکاس منتشر شد ، جمال مبارک، فوتبالیست سابق کویت را نشان می‌دهد که با دست چپ دهان خود را گرفته و همزمان دست راست خود را به نشانه خداحافظی تکان می‌دهد.

این حرکت را سپس دیگر کارشناسان حاضر در این برنامه به نشانه خداحافظی تیم ملی آلمان با جام جهانی قطر به صورت هماهنگ با یکدیگر انجام دادند.

 

 

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا به تندی از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و از آنها خواست به جای صحبت از وضعیت کارگران در قطر، به دلیل تاریخ خودشان عذرخواهی کنند.

اینفانتینو در یک کنفرانس خبری کم‌سابقه، به مدت یک‌ساعت به تنهایی خطاب به خبرنگاران سخن گفت و با حرارت از قطر به عنوان میزبان جام جهانی دفاع کرد.

او  گفت: فارغ از سال‌ها گزارش‌های منفی در ارتباط با برگزاری جام جهانی در قطر، در هفته‌های اخیر و در آستانه آغاز این رقابت‌ها، انتقادها به اوج رسیده و کارزاری برای بایکوت این جام جهانی در برخی کشورهای اروپایی به راه افتاده است.

مسایلی مانند محدودیت برای نوشیدن الکل یا تبعیض علیه همجنسگرایان در قطر، از جمله موضوعاتی هستند که در گزارش‌های رسانه‌های غربی در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشتند.

جانی اینفانتینو که خود اهل کشور سوئیس است، کشورهای غربی را به «دو رویی» در برخورد با قطر متهم کرد.

رئیس فیفا گفت: «امروز  من احساسات پرشوری دارم. قطری‌ها را می‌فهمم. آقریقایی‌ها را می‌فهمم. همجنسگرایان را می‌فهمم. معلولان را می‌فهمم. کارگران مهاجر را می‌فهمم.»

او افزود: «به ما درس‌های زیادی از اروپا و جهان غرب یاد داده‌اند. من اروپایی هستم. ما قبل از اینکه به دیگران درس اخلاق بدهیم، باید برای آنچه که در سه هزار سال گذشته در جهان انجام دادیم در سه هزار سال آینده عذرخواهی کنیم.»

دو هفته پیش از گشایش بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، اظهارات انتقادی برخی مقام‌های آلمانی، از جمله درباره مسائل حقوق بشری با واکنش تند دوحه روبرو شده است.

نانسی فزر، وزیر کشور دولت فدرال آلمان به تازگی با ابراز نگرانی نسبت به نقض حقوق اقلیت‌ها در قطر خواستار تضمین امنیت دگرباشان جنسی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی شد.

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگویی با روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه” که دوشنبه هفتم نوامبر (۱۶ آبان) منتشر شد سیاستمداران دولت آلمان را به داشتن اخلاق دوگانه و سیاست یک بام و دو هوا متهم کرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی اعضای دولت آلمان را به دادن اطلاعات نادرست به شهروندان متهم کرد و گفت “وقتی پای مشارکت در تامین انرژی یا خارج کردن آلمانی‌ها از افغانستان در میان باشد با قطر مشکلی ندارند.”

ظاهرا اشاره او به سفر روبرت هابک، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به قطر در ماه مارس سال جاری است که هدف آن یافتن منابعی برای جایگزین کردن گاز روسیه بود.

وزیر خارجه قطر می‌گوید وقتی ما بازی‌های جام جهانی را برگزار می‌کنیم مایلیم از آن لذت برده و همراه تیم ملی آلمان جشن بگیریم، اما اکنون به یک‌باره معیارهای دیگری مطرح می‌شوند.

آل ثانی گفت “تاسف‌برانگیز است که سیاستمداران آلمانی تلاش می‌کنند با مایه گذاشتن از قطر، توجه شهروندان در داخل کشور را جلب کنند و موقعیت خود را بهبود بخشند.”

وزیر خارجه قطر به روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه” گفته این انتقادها “یک جریان ادامه‌دار است و حتی پس از بازی‌های جام جهانی نیز متوقف نخواهد شد.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.