کد خبر : 18138
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 8:06

موضع سریع واتیکان علیه تغییر جنسیت و رحم اجاره‌ای

موضع سریع واتیکان علیه تغییر جنسیت و رحم اجاره‌ای
واتیکان، مرجع مسیحیت کاتولیک، مخالفت خود درباره تغییر جنسیت، سقط جنین، مرگ درخواستی یا فرزنددار شدن به واسطه رحم اجاره‌ای را در متنی که تحت عنوان «کرامت ابدی» منتشر شده و به امضای پاپ فرانسیس هم رسیده، تکرار کرده است.

 به گزارش کلینی نیوز به نقل از زویترز، در متن «کرامت ابدی» که واتیکان منتشر کرده یک بار دیگربالاترین نهاد مسیحیت در جهان، سقط جنین را «بحران به شدت خطرناک اخلاقی» خوانده و همچنین فرزنددار شدن به طریق رحم اجاره‌ای را هم برای زن و هم برای کودک «تخطی» محسوب کرده است.

در این متن همچنین جنسیت فرد در زمان تولد به مثابه «هدیه خداوندی» خوانده شده و هرگونه تلاش برای تغییر آن «وسوسه برای مداخله در کار خداوند» ارزیابی شده است.

پاپ پیش‌تر استفاده از رحم اجاره‌ای برای بچه‌دار شدن را «مطرود» خوانده بود یا با نظریه جنسیت که «قطعیت زیستی جنسیت» به هنگام تولد را یک «ایدئولوژی زشت» می‌خواند، مخالفت کرده بود.

 واتیکان با تاکید بر مواضع سنتی خود اعلام کرد که ازدواج از نظر مسیحیت کاتولیک میان یک مرد و یک زن جاری می‌شود.

پاپ فرانسیس بارها از سوی محافظه کاران و اصول‌گرایان مذهبی متهم به مواضعی لیبرال در برابر این موارد شده بود و اکنون امضای او در پایین این متن می‌تواند خبری خوش برای پیروان سنت‌گرای کلیسای کاتولیک محسوب شد .

برای اولین بار در جمهوری اسلامی آیت الله روح الله خمینی نخستین فقیهی بود که با نگارش کتاب فتوائی تحریرالوسیله و انتشار آن در سال ۱۳۴۷ ه ش این موضوع را به دایره مباحث فقهی و متن کتاب‌های فتوائی وارد نمود. دیدگاه ایشان در باره این موضوع مبنی بر عدم حرمت آن، سرآغاز مباحث فقهی و حقوقی تغییر جنسیت شد.

سالها بعد و به دنبال نامه فردی مبتلا به «اختلال هویت جنسی» در سال ۱۳۵۶ و پیگیری‌های بعدی، آیت الله روح الله خمینی  وی را در فرانسه و بعد از آن در ایران به حضور پذیرفته و با تغییر جنسیت وی موافقت کرد.

طرح مسائل فقهی و تجویز مصداقی تغییر جنسیت ازسوی ایشان، موجب صدور مجوز قانونی تغییر جنسیت در ایران و انجام عمل جراحی برای رفع مشکل صدها بیمار گردید.

گفتنی است، همجنس‌گرائی از نظر اسلام جزو گناهان کبیره و از نظر فقهی حرام محسوب می‌گردد و مجازات‌های سنگینی بر آن قرار داده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.